In dit programma gaat het om de relatie van de gemeente met de inwoner en de manier waarop Deventer bestuurd wordt.
Het gemeentebestuur wordt gevormd door de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De raad is de vertegenwoordiging van de inwoners van Deventer. Ze bestaat uit 37 raadsleden en geeft richting aan het beleid en controleert de uitvoering daarvan. Het dagelijks bestuur van de gemeente is belegd bij het college van B&W. Binnen de door de raad gestelde kaders geeft het college uitvoering aan het beleid.
De gemeente heeft vele taken. De rol die ze aanneemt loopt uiteen van reguleren (vergunningen verlenen en handhaven), uitvoeren, regisseren in netwerkverbanden, stimuleren of faciliteren (subsidies) tot loslaten, wanneer particuliere initiatieven de overheid niet nodig hebben. We nodigen inwoners en organisaties actief uit om mee te denken en initiatief te nemen.
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We bieden advies als er meer ondersteuning nodig is. We werken aan passende regels: we kijken welke regels belemmerend werken, onnodige regelgeving wordt losgelaten. De komende jaren willen we voor inwoners en ondernemers de regie op de eigen gegevens verbeteren.
Inwoners en ondernemers kiezen zelf het contactkanaal met de gemeente. Veel dienstverlening is digitaal beschikbaar, maar sommige vragen lenen zich niet voor digitale afhandeling. Bovendien heeft een deel van onze inwoners moeite met digitale dienstverlening. Daarom zijn alle contactkanalen (balie, telefoon, email, social media, whatsapp en digitaal) van groot belang, houden we deze kanalen maximaal open en kiest de inwoner zélf zijn contactkanaal: de omnichannel strategie. Dit is niet alleen klantvriendelijk, het is tevens (kosten)efficiënt, omdat het herstelkosten in de vorm van informatieloops, onnodig contact, klachten en bezwaar helpt voorkomen.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We werken aan partnerschappen en subsidieverwerving
We willen Deventer zodanig positioneren in (boven) regionale samenwerkingen dat dit ten goede komt aan de ambities en opgaven waar Deventer voor staat én Deventer (nog) beter te positioneren op nationale en internationale schaal. Gelijktijdig met het versterken van deze samenwerkingen zetten we in om succesvolle aanvragen te doen voor subsidies.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2022 hebben we input gegeven voor de Regionale agenda. In 2023 geven we uitvoering aan de projecten en acties die voor Deventer gelden. Dit doen we samen met gemeenten, provincies en waterschappen, het bedrijfsleven en het onderwijs.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De provincies krijgen een steeds belangrijkere rol in de uitvoering van landelijke opgaven. Het versterken van de relatie met de provincie, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau, is daarom essentieel. Door het netwerk binnen G40 en VNG te versterken en gebruik te maken van de kennis die daar aanwezig is, kunnen we invloed uitoefenen op landelijk beleid en snel inspelen op nieuwe ontwikkelingen.Historie
Historie
Doelstelling - We streven naar een (meer) participerende samenleving
Participatie en een modern samenspel tussen overheid en samenleving versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde. We willen de kennis en ervaring van inwoners en ondernemers goed benutten.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - We leveren gastvrije dienstverlening die voldoet aan de landelijke BurgerServiceCode
Onze dienstverlening sluit aan op de vraag van inwoners en ondernemers. Producten en diensten zijn toegankelijk, met transparante procedures, korte doorlooptijden en heldere antwoorden door kundige en vriendelijke medewerkers. We hanteren hiervoor de kwaliteitsnormen uit de landelijke BurgerServiceCode.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 9.153 | 1.289 | -7.864 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 1.295 | 7 | -1.288 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 219 | 0 | -219 | ||
Donatie voor hulp aardbeving | 100 | -100 | |||
1e kwartaalrapportage 2023 | 435 | 29 | -406 | ||
Ambtelijke wijziging | -1 | 1 | |||
2e kwartaalrapportage 2023 | 535 | 29 | -506 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -1005 | 133 | 1.138 | ||
Totaal programma | 10.731 | 1.487 | -9.244 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 60 | 60 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -427 | 114 | 541 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 158 | 158 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 150 | 150 | ||
Ambtelijke wijziging | 427 | 427 | 0 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 75 | 0 | -75 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 377 | -490 | -867 | ||
Totaal programma | 452 | 419 | -33 | ||
Voorzieningen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Burger en bestuur | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 325 | 405 | 80 | |
3e kwartaalrapportage 2023 | 0 | -34 | -34 | ||
Totaal programma | 325 | 371 | 46 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 9.152 | 10.730 | 10.861 | 130 |
Baten | 1.289 | 1.487 | 1.909 | 422 |
Voor resultaatbestemming | -7.863 | -9.243 | -8.951 | 292 |
Stortingen in reserves | 0 | 452 | 452 | 0 |
Puttingen uit reserves | 60 | 420 | 338 | -82 |
Na resultaatbestemming | -7.803 | -9.275 | -9.065 | 210 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.1 bestuur
0.2 burgerzaken
Exploitatie
Baten (Voordeel €422.000)
- Voorziening wethouder pensioenen (voordeel €328.000)
- Hogere inkomsten leges inkomsten burgerzaken (voordeel €128.000)
- Er zijn meer inkomsten uit leges binnen gekomen dan begroot, met name door meer aanvragen rijbewijzen en reisdocumenten.
- Overige verschillen (nadeel €34.000)
Reserve
Puttingen reserves (Nadeel €82.000)
- Lagere putting uit reserve overlopende posten. De middelen die in deze reserve zijn gestort voor uitgaven voor software burgerzaken en belastingsysteem zijn nog niet volledig benut, uitgaven lopen deels door naar 2024 (nadeel €137.000)
- Hogere putting uit de reserve Molukse graven. In 2023 zijn uitgaven gedaan voor gedenktekens en overname grafrechten. De kosten zijn voorzien in het meerjarig beschikbaar bedrag in de reserve (voordeel €55.000)
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Participatie | 56 | 0 | -56 |
Wet open overheid | 62 | 0 | -62 |
Lobby impuls | 25 | 0 | -25 |
AV middelen Raad | 51 | 0 | -51 |
Slavernijverleden | 16 | 0 | -16 |
SOR DOWR Belastingen | 59 | 59 | 0 |
Basis Registratie Personen | 9 | 0 | -9 |
Automatiseringsprojecten i-Burgerzaken en Publieke Dienstverlening (vervanging e-Suite) | 271 | 167 | -104 |
Totaal | 549 | 226 | -323 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 210 |
Saldo budgetoverheveling | -323 |
Saldo na budgetoverheveling | -113 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €113.000)
- Vrijval voorziening wethouderspensioenen, doordat de totale pensioenverplichting berekend met de actuele rentestand lager is dan het saldo in de voorziening (voordeel €328.000).
- Kosten voor B&W representatie, wachtgelden en lidmaatschappen zijn hoger, als gemeld in derde kwartaalrapportage (nadeel €128.000)
- Accountantskosten zijn hoger door meerwerk controles (nadeel €60.000)
- Nadeel op exploitatie Kennis en Verkenning door hogere kosten inhuur en lagere omzet uit opdrachten derden (nadeel €63.000)
- Hogere automatiseringskosten burgerzaken en zaaksysteem. Kosten zijn deels voor gemeenten Olst Wijhe en Raalte. Hier tegenover staat doorberekening aan Olst Wijhe en Raalte, die zijn verantwoord op het programma Bedrijfsvoering (nadeel €97.000)
- Budgetoverhevelingen Basisregistratie personen. Het budget hiervoor staat op stelposten op het programma Algemene dekkingsmiddelen. Besteding in 2024 op het programma Burger en Bestuur (nadeel €9.000)
- Inkomsten zaaksysteem Beyond 2023 foutief geboekt, wordt gecorrigeerd in de jaarrekening (nadeel €84.000)
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 325 | 325 | 647 | 322 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 405 | 371 | 371 | 0 |
Saldo | 80 | 46 | -276 | -322 |
Toelichting
Een bedrag van €322.000 valt vrij in de voorziening wethouderspensioenen doordat de totale pensioenverplichting berekend met de actuele rentestand lager is dan het saldo in de voorziening.