Het programma omvat 2 onderdelen:
- 4a. De zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid;
- 4b. De transitie naar een fossiel vrije en klimaatneutrale energievoorziening.
4a. Milieu en duurzaamheid
Het programma omvat de zorg van de gemeente voor milieu en duurzaamheid. Enerzijds betreft het het verminderen van de milieugevolgen, zoals geluidhinder, de luchtkwaliteit, geuroverlast, schade aan de natuur en bodemverontreiniging, van handelingen en activiteiten. Anderzijds houdt het programma zich ook bezig met het toekomstbestendig maken van de gemeente op het gebied van circulariteit en grondstoffen. Heeft een actieve rol in het bewust maken van inwoners en bedrijven op het gebied van duurzaamheid en natuur- en milieueducatie. En zet zich met de ecologen en vrijwilligers in voor meer biodiversiteit binnen de gemeente.
4b. Energietransitie
Het programma omvat de transitie naar een toekomstbestendige, fossielvrije en klimaatneutrale energievoorziening in Deventer. Het gaat daarbij om een energiezuiniger gebouwde omgeving (woongebieden en bedrijventerreinen), een aardgasvrije warmtevoorziening waarbij zoveel mogelijk lokale duurzame warmtebronnen worden benut en (grootschalige) opwek van duurzame energie met zon, wind en alternatieve technieken.
Randvoorwaardelijke voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur. Daarbij gaat het om voldoende netcapaciteit, een goede netinpassing, slim koppelen van vraag en aanbod van energie en energieopslag (waaronder waterstof).
In het Klimaatakkoord (mei 2019) is een stevige regierol gelegd bij de gemeente om de landelijke doelstelling van 49% (in EU-verband wordt dit mogelijk verhoogd tot 55%) CO2-reductie in 2030 te realiseren. Het Energieplan Deventer (vastgesteld juli 2020), de Transitievisie Warmte (vastgesteld februari 2021) en de Regionale Energiestrategie (vastgesteld juli 2021) beschrijven de doelstellingen en de strategie voor de energietransitie in Deventer.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - B: Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Opdrachtgeversschap en het trekkerschap ligt nu bij de raad. Op dit moment is er nog geen onderwerp verbonden aan de burgerraad. Voor het zomerreces is het de bedoeling dat de raad een besluit neemt over uitgangspunten en onderwerp.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Opdrachtgeversschap en het trekkerschap ligt nu bij de raad. Op dit moment is er nog geen onderwerp verbonden aan de burgerraad. Voor het zomerreces is het de bedoeling dat de raad een besluit neemt over uitgangspunten en onderwerp.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Uitvoering ligt op schema. Plan van aanpak is vastgesteld. Communicatiestrategie en campagne zijn ontwikkeld en voorbereidende werkzaamheden zijn in uitvoering. De selectie van 15.0000 huishoudens heeft plaats gevonden en in week 45 wordt de uitnodigingsbrief verzonden. Op 10 februari vindt de eerste bijeenkomst plaats, op 29 juni de 5e en laatste. Voor de zomer worden de adviezen vervolgens aangeboden aan de raad.Historie
Historie
Doelstelling - A: Doorgaande verbetering duurzaamheid en het verminderen van milieugevolgen - Sustainable Development Goal 11: duurzame steden
Doorgaande verbetering van duurzaamheid in de hele gemeente. Duurzaamheid speelt op allerlei terreinen; bij groen- en waterstructuren, klimaatadaptie, mobiliteit, binnen de maak- en kenniseconomie, bedrijventerreinen, binnen droge en natte ecologische verbindingszones.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Op de verschillende vak terreinen gebeurt er onder de noemer van het begrip “duurzaamheid” al heel veel. Het is zaak om deze activiteiten meer zichtbaar te maken, concreter te benoemen en verder uit te breiden naar een gemeentebreed “Handelingskader voor duurzaamheid”. Een praktisch toepasbaar document met voorbeelden, adviezen, informatie en richtlijnen hoe de begrippen “duurzaamheid en milieu” binnen de verschillende beleidsterreinen echt vorm kunnen krijgen en hoe we hierin gezamenlijk doelen kunnen bereiken.Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het betreft hier veelal taken die uitgevoerd worden door stichting Ulebelt.Doelstelling - A: Gezonde leefbare toekomstbestendige stad - Sustainable Development Goal 9: duurzame industrie
Het doel van de huidige milieuregelgeving is het terugdringen van de milieugevolgen, met name op de aspecten geluid, luchtkwaliteit, geuroverlast en bodemverontreinigng. Vaak is deze bescherming nog sectoraal, maar we werken naar een steeds meer integrale bescherming. Vanuit de traditionele milieuaspecten zoals bodem, geluid, lucht, geur, trillingen, energieverbruik, Vooruitlopend op de nieuwe Omgevingswet wordt dit ook van ons verwacht. Het begrip omgevingswaarde speelt een belangrijke rol in de Omgevingswet. Door de integraliteit gaat het om het afwegen van alle belangen en waarden die in de fysieke leefomgeving een rol spelen, het gaat over de wijze waarop we al die belangen laten meewegen in het proces. Het gaat over duurzame, ecologische, ruimtelijke, economische, sociale, financiële, klimaat, of energietransitie belangen. Hoe zorgen we er met elkaar voor dat al deze – tegenstrijdige - belangen voldoende tot zijn recht komen. En hoe zorgen we ervoor dat we hierin initiatieven van bewoners en bedrijven voldoende kunnen ondersteunen.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
dit is afhankelijk van de beschikbare capaciteit.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Omgevingswet gaat per 1 januari 2024 in.Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Zorgvuldig omgaan met grondstoffen, circulariteit bevorderen - Sustainable Development Goal 12: verantwoorde consumptie
Er is steeds meer noodzaak aanwezig om zorgvuldiger om te gaan met grondstoffen. Veel grondstoffen zijn kostbaar en – uiteindelijk – schaars. De gestelde doelstellingen zijn om 50% circulair te zijn in 2030 en om volledig (100%) circulair te zijn in 2050. We dienen de transitie naar een circulaire samenleving te versnellen. Het gaat om het op- en ombouwen naar een circulaire economie.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - A: Biodiversiteit en ecologie - Sustainable Development Goal 15: leven op het land
De maatschappelijke roep om het behoud en herstel van biodiversiteit groeit. De inwoners van gemeente Deventer verwachten dat hier meer aandacht aangegeven wordt. Dit maakt dat het nodig is om de waardevolle gebieden goed in kaart te hebben en te beheren. Daarbij dient een beleidskader en waarden vastgesteld te worden voor gezonde ecosystemen en biodiversiteit. Er is een steeds grotere vraag naar de inzet van de functie van de stadsecoloog.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - B: Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance (zie ook kwartaalrapportage grote projecten Slim Warmtenet Zandweerd.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance (zie ook kwartaalrapportage grote projecten Slim Warmtenet Zandweerd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Realisatie warmtenet is vertraagd, er zijn meer proceskosten gemaakt dan voorzien en er is aanvullende besluitvorming nodig voor de financiering en de governance. Voor de governance inrichting is een plan van aanpak gemaakt. Op basis van een uitgevoerde marktconsultatie is de inkoopstrategie opgesteld en is meer zicht gekomen op de rol en positie van de warmteleverancier. Second opinion op de projectexploitatie is aanbesteed en in uitvoering.De aansluiting van de Rembrandflat (100 appartementen) op het warmtenet loopt volgens planning. Oplevering van deze woningen is voorzien februari 2025.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De Transitievisie Warmte (TVW) is in juni geactualiseerd. Hierin wordt De Hoven genoemd als potentiële buurt voor een wijkuitvoeringsplan (WUP). Uit het vooronderzoek is gebleken dat een warmtenet gevoed door de IJssel niet haalbaar is. Individuele warmtepompen als warmteoplossing is financieel de meest haalbare oplossing. Daarnaast is isoleren van de woningen belangrijk. Het verduurzamen van de woningen in De Worp wordt een wijkuitvoeringsplan (WUP) opgesteld. Voor de Deltabuurt is een Volkshuisvestingsfonds aangevraagd. Het opstellen van een WUP voor deze wijk is afhankelijk van de toekenning van de subsidie. Uitvoering WUP Zandweerd en DUP Bathmen loopt.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Tot nu toe zijn er ruim 200 aanvragen ontvangen waarvan er 100 zijn toegekend. De rest voldeed niet aan de voorwaarden (bv teveel vermogen, te hoog inkomen, huur- ipv koopwoning, te nieuwe woning of al label D of beter). Het aantal aanvragen loopt sterk achter bij de verwachting, ondanks een campagne. De doelgroep is moeilijk te bereiken. Met een vernieuwde campagne en het Deventer Isolatieprogramma wordt de doelgroep in 2024 opnieuw benaderd.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Tot nu toe zijn er ruim 200 aanvragen ontvangen waarvan er 100 zijn toegekend. De rest voldeed niet aan de voorwaarden (bv teveel vermogen, te hoog inkomen, huur- ipv koopwoning, te nieuwe woning of al label D of beter). Het aantal aanvragen loopt sterk achter bij de verwachting, ondanks een campagne. De doelgroep is moeilijk te bereiken. Met een vernieuwde campagne en het Deventer Isolatieprogramma wordt de doelgroep in 2024 opnieuw benaderd.Doelstelling - B: Bedrijven helpen verduurzamen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt.Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De Omgevingsdienst geeft aan niet te beschikken over voldoende capaciteit om het aantal bedrijfsbezoeken te verdubbelen. Er komt een plan van aanpak met een alternatieve werkwijze. De inzichten van de Omgevingsdienst worden gecombineerd met de aanpak van de energy hubs op de bedrijventerreinen. Dit om effectiever en gerichter met energie hubs aan de slag te kunnen maar ook gerichter toezicht door de Omgevingsdienst.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In DEP verband is een programmateam geformeerd en is de analyse gestart op welke plekken we aan de slag kunnen met een energyhub. Er is een voorselectie van 5 mogelijke locaties die Q4 verder worden uitgewerkt.Doelstelling - B: langetermijnstrategie grootschalige opwek
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen. We realiseren in 2030 een reductie van 55% broeikasgassen ten opzichte van 1990. We maken proactieve, realistische stappen om die klimaatdoelstellingen te halen en waar mogelijk te versnellen. We monitoren de reductie waarbij wij toetsen aan doelstellingen in tussenliggende jaren.
Relatie met strategisch doel
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie voor 1 juli 2023, conform afspraken binnen de RES West-Overijssel, heeft vertraging opgelopen door het proces rond de vorming van een burgerberaad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het aanwijzen van zoekgebieden voor windenergie voor 1 juli 2023, conform afspraken binnen de RES West-Overijssel, heeft vertraging opgelopen door het proces rond de vorming van een burgerberaad.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De raad heeft een zoekgebied voor windenergie vastgesteld. Plan van aanpak om te komen tot een toetsingskader wordt opgesteld, in afstemming met belanghebbenden. Eind 2023 zal deze worden vastgesteld door het college. Toetsingskader zelf wordt in 2024 opgesteld. Doel is om in 2025 vergunning te verlenen zodat uiterlijk in 2030 de windmolens worden gerealiseerd. deze planning is ambitieus.Nieuwe provinciaal beleid voor zonne-energie maakt waarschijnlijk de realisatie van 4 initiatieven voor zonneweides onmogelijk. Dit heeft grote impact op het behalen van het Deventer RES-bod.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De verkenning heeft plaatst gevonden maar de op basis van de nieuwe SDE++ regeling zijn de business cases niet sluitend te krijgen. De agrarische bedrijven hebben daarom geen SDE++ subsidie aangevraagd in 2023. Provincie heeft de LEI-financiering voor het vervolg niet goedgekeurd. De haalbaarheid is op losse schroeven komen te staan. Het geheel zorgt voor vertraging. Mogelijk is de SDE++-regeling in 2024 gunstiger. Gemeente ondersteunt de initiatieven voor groen- en biogas.Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Onderzoek loopt maar de uitkomsten worden in 2024 verwacht.Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 19.149 | 15.530 | -3.619 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 607 | -272 | -879 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 3.155 | 2.930 | -225 | ||
de Ulebelt toekomstvisie 2030 | 125 | 0 | -125 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 756 | 183 | -573 | ||
Ambtelijke wijziging | 222 | 222 | 0 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 2.884 | 2.302 | -582 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -3.416 | -1.216 | 2.200 | ||
Totaal programma | 23.482 | 19.679 | -3.803 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 46 | 935 | 889 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 260 | 260 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 225 | 225 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 23 | 0 | -23 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 80 | 192 | 112 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 2.034 | -396 | -2.430 | ||
Ambtelijke wijziging | -80 | -80 | 0 | ||
Totaal programma | 2.103 | 1.136 | -967 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Milieu en duurzaamheid | 4e kwartaalrapportage 2022 | 4.803 | 4.418 | -385 | |
Slim warmtenet vervolg projectexploitatie | 800 | 0 | -800 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 19.149 | 23.482 | 20.679 | -2.803 |
Baten | 15.530 | 19.679 | 17.631 | -2.049 |
Voor resultaatbestemming | -3.619 | -3.803 | -3.049 | 754 |
Stortingen in reserves | 46 | 2.103 | 2.098 | -6 |
Puttingen uit reserves | 935 | 1.136 | 1.052 | -83 |
Na resultaatbestemming | -2.730 | -4.770 | -4.094 | 677 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
7.3 Afval
7.4 Milieubeheer
Exploitatie
Lasten (voordeel €2.803.000)
De afwijking op de lasten bedraagt €2.803.000 voordelig. De afwijking bestaat uit een onderschrijding van €2.591.000 op het taakveld Milieubeheer en een onderscheiding van €223.000 op het taakveld Afval.
- Taakveld Milieubeheer (€2.591.000 voordeel). Onder Milieubeheer vallen bodem, geluid, milieu en duurzaamheid.
- Duurzaamheid (€2.308.000 voordeel)
- CDOKE gelden €1.700.000, dit betreffen de Rijksmiddelen voor de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid. In 2023 is € 2.119.652 ontvangen, niet alle gelden zijn uitgegeven in 2023. Het restant van €1.700.000 wordt middels een budgetoverheveling meegenomen naar 2024.
- Duurzaamheidsleningen €400.000 onderschrijding. Omdat de condities van het nieuwe Warmtefonds gunstiger zijn dan we zelf met een duurzaamheidskrediet kunnen waarmaken heeft het college besloten om het gereserveerde bedrag voor het duurzaamheidskrediet anders in te zetten maar wel met het zelfde doel: het ondersteunen van mensen die zelf geen middelen hebben om hun huis te verduurzamen. Budget wordt ingezet voor financiële energiecoaches en de ontwikkeling van energieadviestool Charlie. Voorbereidingen zijn gestart in 2023, uitvoering en kosten zijn er vanaf 2024. Middels een budgetoverheveling zullen deze gelden worden overgeheveld naar 2024.
- Bodem (€263.000 voordeel). Het voordeel op Bodem is te verklaren doordat er (rijks)subsidies zijn ontvangen waartegenover nog geen lasten zijn verantwoord. Deze subsidies worden overgeheveld naar 2024.
- Duurzaamheid (€2.308.000 voordeel)
- Taakveld Afval (€223.000 voordeel)
- Het voordeel op Afval is grotendeels te verklaren doordat er minder kwijtscheldingen zijn gerealiseerd dan hetgeen begroot. Dit levert een voordeel op van €180.000. Verder geen bijzonderheden.
- Resultaat Afvalbegroting 2023
- De afvalbegroting over het jaar 2023 sluit af met een positief resultaat van €14.368. Het resultaat wordt gestort in de reserve huishoudelijk afval.
- Het resultaat over 2023 is als volgt te verklaren:
- In 2023 zijn er minder kwijtscheldingen verleend dan begroot. Dit levert €180.000 minder aan lasten op;
- In 2023 is het aantal aangeboden containers (50L,140L en 240L) lager uitgevallen dan hetgeen gemiddeld is begroot. Dit levert een negatief resultaat aan baten op van € 166.000.
- Ontwikkelingen in 2023:
- Vanaf 2023 is de papierprijs dalende; hierdoor ontvangen we minder papieropbrengsten;
- Het aantal goedgekeurde PMD tonnages is dalende; ten opzichte van 2022 ligt dit bijna 15% lager. Dit scheelt de gemeente inkomsten.
- Ter voorkoming van een verdere daling is in 2023 het project "schone stromen" gestart; wat €60.000 heeft gekost. We blijven dit monitoren.
- In 2023 is €80.000 bijgedragen aan het project Lebuinuspleinen; deze is via reserve huishoudelijk afval gelopen.
- In 2023 zijn we gestart met extra inzet op zwerfafval; dit verloopt goed en dit loopt door in 2024;
- In 2023 zijn we gestart met het beleid maken voor circulariteit; dit loopt in 2024 door.
- In 2023 heeft Circulus te maken gehad met hogere brandstofkosten door de Oekraïne oorlog. Dit is doorberekend naar de deelnemende gemeenten. Hiervoor hebben we een tegemoetkoming uit de stelpost energiecompensatie ontvangen. Per saldo hebben we €42.000 betaald welke gedekt wordt uit de reserve huishoudelijk afval.
Baten (nadeel €2.049.000)
De afwijking op de baten bedraagt €2.049.000 nadelig. De afwijking is grotendeels te verklaren door een nadeel van €1.882.000 op het Milieubeheer.
- Taakveld Milieubeheer (€1.882.000 nadeel). Onder Milieubeheer vallen bodem, geluid, milieu en duurzaamheid.
- Bodem (€216.000 nadeel). Het nadeel op taakveld Bodem is te verklaren doordat er (rijks)subsidies zijn ontvangen waartegenover nog geen lasten zijn verantwoord (zie voordeel bij de lasten). Hierdoor hebben we geen baten behaald. Deze subsidies worden overgeheveld naar 2024.
- Duurzaamheid (€ 1.666.000 nadeel)
- De CDOKE gelden €1.700.000 onderschrijding, dit betreffen de inkomsten van de regeling Capaciteit Decentrale Overheden voor Klimaat- en Energiebeleid. Deze gelden zijn ontvangen maar onder de post "vooruitontvangen".
Reserves
Er zijn geen bijzonderheden te vermelden.
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Stichting de Ulebelt | 20 | 0 | -20 |
Circulariteit | 39 | 0 | -39 |
Groen op het Dak | 73 | 0 | -73 |
Handhaving milieuwet energiebesparing grote bedrijven | 50 | 0 | -50 |
Extra bestrijding zwerfafval | 19 | 0 | -19 |
Budget duurzaamheidsleningen | 400 | 0 | -400 |
Maatschappelijke dialoog | 156 | 50 | -106 |
WUP Bathmen | 100 | 0 | -100 |
WUP de Worp | 95 | 0 | -95 |
CDOKE | 1.700 | 1.700 | 0 |
Totaal | 2.650 | 1.750 | -900 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 677 |
Saldo budgetoverheveling | -900 |
Saldo na budgetoverheveling | -223 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €223.000)
Voor 2023 is sprake van een overschot van €677.000. Dit bedrag wordt middels een budgetoverheveling meegenomen naar 2024 ten behoeve van doorlopende/overlopende projecten van 2023 naar 2024. Dit resulteert in een nadeel na budgetoverheveling van €223.000. Dit resultaat is te verklaren door een overschrijding op kosten beleid ecologie (nadeel €55.000), een hogere bijdrage aan de programmabegroting 2023 van OD IJsselland (nadeel €90.000) en een overschrijding op een aantal kleinere nadelige posten (nadeel €78.000).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 5.603 | 1.883 | -3.719 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 4.418 | 604 | -3.815 |
Saldo | 0 | -1.184 | -1.280 | -95 |
Toelichting
Dit betreft de investering in Slim Warmtenet Zandweerd. Er is sprake van een overschrijding van €95.000. Er volgt nog een te ontvangen bedrag van €275.400 en een nog te betalen bedrag van €67.500, deze wordt meegenomen in de eerste correctieronde.
In het raadsbesluit van juli 2023 heeft de gemeenteraad €800.000 beschikbaar gesteld voor verdere voorbereidingskosten. Deze beschikbare middelen zijn in de begroting verwerkt maar nog niet voorzien van dekking. Deze dekking is in afwachting van een begrotingswijziging waarin de gehele exploitatie en investeringsraming van het Slim Warmtenet zijn verwerkt. Deze begrotingswijziging wordt verwacht in de loop van 2024. De uitgaven overschrijden de lasten, maar passen binnen het vooraf vastgestelde beleid ( zie financiële verordening) en worden daarmee vooraf als acceptabel geduid.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Slim Warmtenet | 7.4 Milieubeheer | Behoeft aandacht | Zie voor een verdere toelichting de leidraad grote projecten waar Slim Warmtenet Zandweerd is opgenomen. | |