Dit programma omvat het onderhoud en verbetering van het onderhoud van de openbare ruimte en het uitvoeren van maatregelen voor een betere bereikbaarheid en verkeersmobiliteit, parkeren en de realisatie van nieuwe fysieke infrastructuur. De belangrijkste taken van dit programma zijn het uitvoeren van beheertaken, het veiligheidsonderhoud, het dagelijks - en regulier onderhoud, het groot onderhoud, her- inrichtingen in de openbare ruimte en het exploiteren van het haven- en parkeerbedrijf. Wij regisseren de uitvoering van deze kerntaken. Tegelijkertijd transformeren wij naar een stimulerende, faciliterende en loslatende gemeente, die ruimte biedt aan burgerinitiatief en zelfbeheer.
Naast de zorg voor een (duurzame) instandhouding van de leefomgeving zijn er in de loop der jaren een aantal belangrijke zaken/waarden toegevoegd aan de maatschappelijke betekenis van de openbare ruimte voor de gemeenschap. Deze staan uitgebreid beschreven in de vastgestelde Visie Leefomgeving en worden samengevat in de hieronder genoemde 4 pijlers.
Daarnaast bestaat dit programma uit enkele publiekrechtelijke taken voor onderdelen die aan de openbare ruimte zijn gerelateerd. Dit zijn de ligplekken in de havens, inritten, rioolaansluitingen, verkeersbesluiten, kabels en leidingen en begraafplaatsen.
De verhouding tussen overheid en de samenleving verandert. Voor Deventer is de visie Leefomgeving het uitgangspunt. De visie gaat uit van 4 pijlers:
- Schoon, heel en veilig
- Bewuste inrichting
- Maximaal rendement
- Ruimte voor initiatief
Door het teruglopende investeringsvermogen bij zowel gemeente als partners transformeert de instandhouding van de openbare ruimte naar een meer organische manier van buurtvernieuwing. Wij brengen kleinschalige ontwikkelingen en reguliere beheermaatregelen organisatorisch en financieel onder in één proces.
De actualiteit
Een duidelijke ontwikkeling die wordt waargenomen is dat de gebruiksdruk op de openbare ruimte nog steeds flink aan het toenemen is en dit vraagt extra inspanningen om hier goed grip op te houden. Steeds weer nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en inzichten vragen om een antwoord van de gemeente om hier allemaal op een verantwoorde manier een plek aan te geven. Je kan hierbij denken klimaatverandering, energietransitieopgave, participatie-initiatieven, fitheid/gezondheidsbehoeften, de inclusieve samenleving, nieuwe vormen van mobiliteit maar vooral dat wonen, werken en recreëren allemaal veel meer geïntegreerd wordt in ons dagelijks levenspatroon.
Kortom dit vraagt om een duidelijke regie in die openbare ruimte die een ontwikkelende en faciliterende grondhouding in het beheer van de openbare ruimte nodig heeft. Naast deze houding is het ook onvermijdelijk dat dit een grotere claim gaat leggen op de beschikbare middelen in de komende jaren.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief in de leefomgeving om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving. (tekst uit het coalitieakkoord)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Er zijn jaarlijks talloze initiatieven in de gemeente Deventer waarvan een aanzienlijk deel betrekking heeft op de openbare ruimte. Deels komen deze via het meldsysteem, KCC, Wij-Deventer wijkenbeheer en deels direct bij het programma of het bestuur binnen. Om er voor te zorgen dat deze verzoeken en initiatieven een kort en efficiënt traject binnen de organisatie doorlopen wordt nu een duidelijk podium/locatie gecreëerd binnen de organisatie.Dit gaat ervoor zorgen dat zowel de initiatiefnemers als de betrokken adviseurs en belanghebbenden weten waar alle initiatieven bij elkaar moeten komen. De opzet is vergelijkbaar met de carrousel waar al sinds geruime tijd alle ruimtelijke (bouw) initiatieven bij elkaar komen en beoordeeld worden.Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken in de leefomgeving krijgt beleving (en gedrag) in de openbare ruimte een zwaar accent naast het maken van economische en sociale verbindingen
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het motto voor de binnenstad luidt ; "van place to buy naar place to be"sfeer en beleving in de openbare ruimte van onze binnenstad is belangrijk en daarom gaan we op het gebied van verlichting (lichtleidraad), meubilair en (fiets)voorzieningen door met het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgevingmomenteel zijn we dit aan het onderzoeken in het kader van de binnenstadsagendaDoelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In verband met de ontwikkelingen in de Binnenstad en in de Centrum schil en de Stadscampus is meer parkeercapaciteit nodig. De aanleg van parkeerplaatsen op deze locatie biedt meer ruimte aan bezoekers, bewoners en bedrijven aan een deel van de Binnenstad.Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten).Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2023 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier nader op in. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MINDToelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De groot-onderhoudsopgave (MJOP-MIND) wordt om de 2 jaar opnieuw opgesteld met een planningshorizon van 4 jaar waarvan 2 jaar hard en 2 jaar zacht wordt geprogrammeerd.De projecten hebben betrekking op diverse producten/taakvelden binnen het programma Leefomgeving en Bereikbaarheid.De technische noodzaak is de aanleiding om onderdelen in te gaan plannen die dan zoveel mogelijk integraal en gecombineerd met andere opgaven worden geprogrammeerd, waarbij tevens direct wordt gekeken naar doorstroming en veiligheid van verkeer en mobiliteit.Bij de aanpak van MJOP-MIND projecten wordt aan de voorkant de scope van de opgave verbreed (buurtagenda-aanpak). Van daaruit wordt bepaald hoe integraal een project wordt ingevuld. Hierbij wordt ook onderzocht of beleidsdoelstellingen van ander domeinen meegenomen kunnen worden.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Als gevolg van bezuinigingsrondes in het verleden, onevenredige indexatie t.o.v. de marktconjunctuur, beperkt areaal acres zijn deze structurele geleidelijk aan ontstaan. Mede door slim mee te liften met diverse andere projecten en bijvoorbeeld de rioleringsopgaven en door gebruik te maken van subsidies hebben we dit financiële knelpunt jarenlang kunnen beperken en is het ook niet duidelijk zichtbaar geworden dat we eigenlijk structureel geld tekort komen om zaken op tijd te kunnen onderhouden en waar nodig te vervangen. Daarnaast is als gevolg van de ambities op het gebied van o.a. wonen en voorzieningen en de toename van steeds grotere/complexere opgave op het vlak van bereikbaarheid en mobiliteit is er meer budget nodig voor het onderdeel MIND. Bij de voorjaarsnota 2023 is de nota kapitaalgoederen (nkg) vastgesteld waarin extra middelen beschikbaar zijn gesteld.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De uitvoering van een aantal projecten loopt over naar 2024. Dat betekent dat deelbudgetten overgeheveld worden van 2023 naar 2024. Bij het project buurtaanpak Rivierenwijk start de uitvoering in 2024. Hier heeft de voorbereiding meer tijd gekost dan voorzien.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Om deze prestaties waar te kunnen maken op de afgesproken kwaliteitsniveaus is aanvulling nodig van de beschikbare budgetten. Ook in de NKG die binnenkort wordt aangeboden gaan we hier op in. Er is momenteel sprake van een structureel financieel knelpunt binnen de onderhoudscontracten op het vlak van het groenonderhoud € 215.000, Reiniging (onkruid) € 150.000, rattenoverlast € 50.000 en bij het regulier onderhoud van de VRI's € 100.000.Daarnaast is er een toename van de kapitaallasten als gevolg van gestegen brandstof- en grondstof-kosten en vertragingen bij de Lebuinuspleinen en die heeft een totale omvang van € 300.000 (dit levert een extra kapitaallast van € 16.000). Bij elkaar een structurele toename van €531.000 binnen het regulier onderhoud van leefomgeving.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het regulier of dagelijks onderhoud is deels belegd bij de verbonden partijen als HGB (groen) en CB (reiniging). In de dienstverleningsovereenkomsten (DVO's) wordt dit jaarlijks vastgelegd.Daarnaast zijn er ook contracten, bestekken en overeenkomsten met reguliere marktpartijen en aannemers die bepaalde onderdelen van het dagelijks onderhoud verzorgen, zoals het KOH element-verharding, het asfaltbestek maar ook contracten met betrekking tot openbare verlichting en riolering e.d.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Programma Leefomgeving beheert veel kapitaalgoederen. Denk aan wegen, groen, civiele kunstwerken, openbare verlichting e.d. De waarde van de openbare ruimte bedraagt circa € 1,6 miljard. Deze openbare ruimte is voor een groot deel aangelegd met eenmalige middelen (grondexploitaties bij nieuwbouw en subsidies). Er zijn daarbij geen middelen gereserveerd om bij einde levensduur deze openbare ruimte te kunnen vervangen. Op enig moment bereikt deze openbare ruimte, of delen daarvan, onvermijdelijk het einde van haar levensduur en zal dus vervangen moeten worden. Dat betekent logischerwijs dat bij einde levensduur altijd nieuwe middelen gevonden moeten worden om vervanging te kunnen dekken. Periodiek zal dus gekeken moeten worden of de middelen die voor vervanging gereserveerd zijn nog aansluiten bij de opgave. Dat gebeurt in de vorm van een nota kapitaalgoederen. In de nota kapitaalgoederen wordt tevens geanalyseerd of het onderhoudsbudget nog sluitend is op de onderhoudsopgave. De laatste keer dat er structureel een verbinding is gemaakt tussen de beschikbare middelen en de te beheren kapitaalgoederen is zo'n 20 jaar geleden geweest. Door diverse bezuinigingsrondes, indexeringen die geen gelijke tred hielden met de ontwikkelingen in de markt maar zeker ook door het complexer worden van de opgave (denk aan zaken als participatie maar ook aan het complexer worden van technische systemen), sluit het financieel kader voor het onderhouden van de openbare ruimte niet meer aan bij de opgave waar programma Leefomgeving voor gesteld is.Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Dit betreft een nieuwe opgave voortvloeiend uit het coalitie akkoord. In het coalitieakkoord is €100.000,- beschikbaar gesteld om de binnenstad te vergroenen. Hier wordt in 2023 in samenspraak met SDBM uitvoering aan gegeven. Voordat er fysiek iets op straat gebeurt dient er wel eerst een plan gemaakt te worden waarin staat waar we wat gaan doen om hier inhoud aan te kunnen geven.Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2021 is het klimaatadaptatieprogramma door ons college vastgesteld. Hierin zit een 35-tal maatregelen. We gaan door met het uitvoering geven aan deze maatregelen.Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 40.169 | 15.414 | -24.755 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 4.221 | 0 | -4.221 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 2.629 | 391 | -2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 224 | 0 | -224 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstr | 21 | 21 | 0 | 2023-215 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | 904 | 88 | -816 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 376 | 261 | -115 | ||
Herstel Talud onderdoorgang Amstellaan | 250 | 0 | -250 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -395 | 42 | 437 | ||
Totaal programma | 48.399 | 16.217 | -32.182 | ||
Reserves (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 586 | 928 | 342 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.073 | 2.073 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.238 | 2.238 | ||
Meerjaren Perspectief Parkeren 2022 | 0 | 224 | 224 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 29 | 71 | 42 | ||
2e kwartalrapportage 2023 | 0 | -75 | -75 | ||
3e kwartalrapportage 2023 | 880 | 37 | -843 | ||
Totaal programma | 1.495 | 5.496 | 4.001 | ||
Investeringen (bedragen x€1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Leefomgeving | 3e kwartaalrapportage 2022 | 9.617 | 0 | -9.617 | |
4e kwartaalrapportage 2022 | 8.876 | 238 | -8.638 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | -897 | 231 | 1.128 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 898 | 598 | -300 | ||
Totaal programma | 18.494 | 1.067 | -17.427 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 40.169 | 48.398 | 45.252 | -3.147 |
Baten | 15.414 | 16.217 | 18.698 | 2.481 |
Voor resultaatbestemming | -24.755 | -32.181 | -26.553 | 5.627 |
Stortingen in reserves | 586 | 1.495 | 1.723 | 228 |
Puttingen uit reserves | 928 | 5.495 | 3.303 | -2.192 |
Na resultaatbestemming | -24.413 | -28.181 | -24.974 | 3.207 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.63 Parkeerbelasting
2.1 Verkeer en vervoer
2.2 Parkeren
2.4 Economische havens en waterwegen
2.5 Openbaar vervoer
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
7.2 Riolering
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
Exploitatie
Lasten (Voordeel €3.147.000)
Het voordeel van €3.147.000 op de lasten is grotendeels te verklaren op de volgende taakvelden:
- Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €2.502.000)
- Taakveld Verkeer en Vervoer bestaat uit een aantal deeltaakvelden; Straten, Wegen en Pleinen (SWP), Straatreiniging, Openbare Verlichting, uitvoering beleid verkeer en vervoer, verkeerslogistiek (VRI) en civiel technische kunstwerken.
- Het voordeel is als volgt te verklaren: MJOP en meerjarige projecten en eenmalige budgetten (voordeel €4.445.000). Binnen de diverse deeltaakvelden zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld. Door vertraging in de werkzaamheden (bijvoorbeeld als gevolg van participatie, krapte door interne en externe capaciteit, uitstel planning etc.) zijn niet alle incidentele middelen besteed. Voorgesteld wordt om deze budgetten over te hevelen naar 2024 voor totaal €4.445.000; uitgesplitst naar deeltaakveld gaat Straten, Wegen en Pleinen (€1.424.000), Straatreiniging (€277.000) Openbare Verlichting (€375.000), uitvoering beleid verkeer en mobiliteit (€1.612.000), verkeerslogistiek (€297.000) en civiel technische kunstwerken (460.000). Zie hiervoor ook de budgetoverhevelingen.
- Rente-omslag (voordeel €166.000). Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €166.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve.
- Hoog water (nadeel €80.000). Het optreden van hoog water is niet begroot aangezien dat lang niet ieder begrotingsjaar voor komt. Eind 2023 is er een langdurige periode van hoog water geweest. De kosten die gemoeid zijn met het veilig stellen van de situatie bedraagt €80.000.
- Kabels en leidingen (nadeel €1.900.000). Voor het herstel van straatwerk na het leggen van kabels en leidingen is een nadeel van €1.900.000 opgetreden. Hiertegenover staan baten in de vorm van vergoedingen die aan de netbeheerders worden opgelegd, maar deze zijn niet toereikend ter dekking van de lasten.
- Schades openbare verlichting (nadeel €209.000). Regelmatig ontstaat er schade aan openbare verlichtingen die vervolgens gerepareerd worden. Deze kosten zijn hoger dan begroot. Hiertegenover staan baten in de vorm van verhaalschades.
- Taakveld Betaald parkeren (voordeel €263.000)
- Het voordeel op de lasten betreft grotendeels uit het niet volledig hoeven in te zetten van de stelpost indexatie parkeerbeheer (€100.000), het niet uit kunnen voeren van exploitatieprojecten (€100.000) wegens niet beschikbare capaciteit en overige lasten die lager uit vallen (bijvoorbeeld het minder vervangen van parkeerautomaten). De totale lasten en baten binnen taakveld parkeren worden verrekend met de reserve mobiliteitsfonds.
- Taakveld Openbaar Groen en spelen (€494.000 voordeel)
- De uitvoering van veel groenprojecten in 2023 hebben een overloop naar 2024. De oorzaak hiervan is dat een groot deel van de werkzaamheden niet in 2023 kon worden afgerond. Deze projecten bestaan onder andere uit boomveiligheidsonderhoud en nieuwe aanplant bomen en planten. Dit heeft deels te maken met het feit dat het plantseizoen loopt van oktober tot en met maart. Het restant van deze budgetten wordt overgeheveld naar 2024. Zie ook hetgeen wordt toegelicht bij de budgetoverhevelingen.
- Daarnaast wordt wegens gebrek aan projectcapaciteit een deel van de MJOP programmering in 2023 niet uitgevoerd. In 2024 wordt hiervoor extra capaciteit vrijgemaakt middels een extra projectleider. Het restant van deze budgetten wordt overgeheveld naar 2024. Zie budgetoverhevelingen.
- Daarnaast is een bedrag van €65.000 vanuit de stichting Tevreden overgemaakt aan de gemeente Deventer met als toezegging dat dit bedrag ten goede komt aan het opknappen van speellocaties in 2024. Dit bedrag is in november 2023 door de stichting beschikbaar gesteld.
Baten (Voordeel €2.481.000)
Het voordeel op de baten €2.481.000 is grotendeels te verklaren op de volgende taakvelden:
- Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €1.528.000)
- Kabels en leidingen (voordeel €1.329.000). Tegenover de lasten voor het leggen van kabels en leidingen met bijbehorende reparaties straatwerk et cetera staan ook baten. In 2023 hebben we voor deze lasten baten ontvangen van €1.329.000. De baten zijn niet toereikend geweest ter dekking van de lasten.
- Subsidie inkomsten (voordeel €400.000). Er zijn van de provincie hogere subsidie inkomsten ontvangen op de onderdelen Verkeersveiligheid (€207.000), Afkoppelsubsidie riolering (€118.000) en een hogere bijdrage voor onder andere het wegennet (€26.000).
- Taakveld Parkeren (voordeel €718.000). Het voordeel op parkeren is een grotendeels te verklaren door hogere parkeeropbrengsten op straatparkeren en parkeergarages (€450.000), meer opgelegde naheffingsaanslagen (€113.000) en een hoger ontvangen dividend (€38.000). De totale lasten en baten binnen taakveld parkeren worden verrekend met de reserve mobiliteitsfonds.
Reserves
Stortingen in reserves (nadeel €228.000)
- De storting in de reserves is hoger dan geraamd door een hogere storting in de reserve mobiliteitsfonds (€193.000) en riolering (€35.000). Voor beide geldt dat de totale baten en lasten verrekend worden met een reserve.
Puttingen uit reserves (nadeel €2.192.000).
- Taakveld Verkeer en Vervoer (nadeel €1.281.000)
- Binnen taakveld Verkeer en Vervoer zijn in 2022 middelen beschikbaar gesteld die naar 2023 zijn overgeheveld door het niet volledig benutten van deze middelen. Een aantal middelen zijn ook in 2023 niet benut door vertraging of uitstel van projecten plannen en/of het niet beschikbaar hebben van interne en externe capaciteit ter uitvoering van de gemaakte plannen. Voorbeelden hiervan zijn (gemeentebrede) meekoppelbudgetten of plannen ter optimalisatie van onkruidbestrijding (straatreiniging). eveneens loopt de programmering van de meerjarige onderhoudsprojecten achter door beschikbare interne en externe capaciteit, burgerparticipatie, gesprekken met stakeholders en overige vertragingen.
- Taakveld Parkeren (nadeel €839.000)
- Door een positief resultaat op de parkeerbegroting hoeft er niet geput te worden uit de reserve mobiliteitsfonds. Een lagere putting dan geraamd is een nadeel voor de exploitatie van het programma.
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Overheveling MJOP-projecten Straten wegen en pleinen | 1.372 | 395 | -977 |
Woonwagenstandplaatsen | 52 | 52 | 0 |
Glasvezel buitengebied | 46 | 46 | 0 |
Onkruidbestrijding op verhardingen / klimaatadaptatie straatreiniging | 200 | 150 | -50 |
Zwerfafvalprojecten | 77 | 0 | -77 |
Tegemoetkoming stijging energielasten 2023 | 208 | 0 | -208 |
Herstel NEN-keuringen | 87 | 0 | -87 |
Signify | 80 | 0 | -80 |
NABO-overwegen | 371 | 371 | 0 |
Viaduct Brinkgreverweg | 0 | 190 | 190 |
Rotonde Hogehondstraat - Ceintuurbaan | 20 | 20 | 0 |
Fietsparkeren projectplan | 19 | 19 | 0 |
Uitvoeren verlichtingsplan | 94 | 94 | 0 |
Projectplan Openbare ruimte | 29 | 29 | 0 |
Meekoppel budget | 595 | 295 | -300 |
Onderzoek inpandig fietsgarage | 100 | 0 | -100 |
Opdrachtgeverschap buitenruimte | 62 | 0 | -62 |
Rotonde Noorderplein | 39 | 0 | -39 |
I-VRI Twelloseweg | 11 | 0 | -11 |
Rotonde RolandHolstlaan-Zwolseweg | 89 | 0 | -89 |
Holterweg-Storminkstraat | 182 | 0 | -182 |
MJOP-projecten Verkeerslogistiek; betreft groot onderhoud aan VRI-installaties | 297 | 27 | -270 |
Talud Amstellaan | 250 | 0 | -250 |
MJOP-projecten Civiel-technische kunstwerken | 170 | 0 | -170 |
Aanlegsteiger salonboten Wellekade | 40 | 0 | -40 |
MJOP-projecten Openbaar groen | 333 | 0 | -333 |
Snippergroen | 32 | 0 | -32 |
Project vergroening binnenstad | 24 | 0 | -24 |
MJOP-projecten Openbare speelgelegenheden | 197 | 0 | -197 |
Totaal | 5.075 | 1.689 | -3.387 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 3.207 |
Saldo budgetoverheveling | -3.387 |
Saldo na budgetoverheveling | -180 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €180.000 )
Voor 2023 is sprake van een overschot van €3,2 miljoen. Dit bedrag wordt middels een budgetoverheveling meegenomen naar 2024 ten behoeve van doorlopende/overlopende projecten van 2023 naar 2024. De tegemoetkoming voor gestegen energielasten wordt extra meegenomen in afwachting van de eindafrekening van de energieleverancier. De hoogte hiervan is niet te voorspellen door de administratieve achterstanden die de leverancier heeft. Dit resulteert in een nadeel na budgetoverheveling van €180.000.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 368 | 368 |
Saldo | 0 | 0 | 368 | 368 |
Toelichting
Storting voorziening parkeren (€138.000)
In 2023 hebben we inkomsten ontvangen voor parkeerbijdrage bouwaanvragen. Dit zijn inkomsten van derden die in deze voorziening worden gestort. Deze bijdragen worden gebruikt om zowel kwantitatief als kwalitatief de parkeervoorziening te verbeteren.
Storting voorziening riolering (€230.000)
Het resultaat op het tarief (batenkant) en de lasten voor groot onderhoud en de investeringen (kapitaallasten) worden verrekend met de voorziening riolering en gemalen. In 2023 was er sprake van hogere baten en op de lasten een onderschrijding. Zie hiervoor ook hetgeen onder exploitatie prognose is toegelicht.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 18.494 | 5.291 | -13.203 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 1.068 | 1.142 | 74 |
Saldo | 0 | -17.426 | -4.149 | 13.277 |
Er is inzichtelijke gemaakt welke investeringen binnen boven het programma over- of onderschrijding >€ 200.000 binnen de begrote jaarschijf 2023 hebben. Deze investeringen lopen of voor of achter op de planning. Alle investeringen passen binnen de daarvoor beschikbaar gestelde meerjarige ramingen.
(bedragen x €1.000) | ||||
Naam | Baten/Lasten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Restant 2023 |
---|---|---|---|---|
Siemelinksweg | Lasten | 2.585 | 1.464 | 1.122 |
Fietspaden Rembrandtkade / Vliegend Hert | Lasten | 306 | 68 | 238 |
Fietspaden Spanjaardsdijk | Lasten | 1.442 | 70 | 1.372 |
Reconstr. Rotonde Roland Holstlaan | Lasten | 551 | 82 | 469 |
Reconstructie Hoge Hondstraat | Lasten | 288 | 3 | 285 |
Schooldijk | Lasten | 265 | 2 | 263 |
Omvorm fietspad Schipbeekpad | Lasten | 425 | 12 | 413 |
Tunnel Oostriklaan | Lasten | 155 | 961 | -806 |
Tunnel Oostriklaan | Baten | 0 | -812 | 812 |
Fietssnelweg Deventer - Zutphen | Lasten | 999 | 0 | 999 |
Fietsstructuur A-1 zone | Lasten | 1.299 | 125 | 1.174 |
Fietsstructuur A-1 zone | Baten | -500 | -57 | -443 |
Lebuinuspleinen Nieuwe Markt | Lasten | 2.500 | 387 | 2.113 |
Vervanging houten bruggen | Lasten | 782 | 32 | 750 |
Vervanging Kaartlees apparatuur | Lasten | 492 | 0 | 492 |
Digitalisering Parkeren | Lasten | 200 | 0 | 200 |
Toelichting
Het voordeel op de uitgaven ten laste van de investeringen is grotendeels te verklaren op de volgende taakvelden:
Taakveld Verkeer en Vervoer (voordeel €9.800.000)
Voor een aantal projecten binnen taakveld Verkeer en vervoer geldt dat er al investeringskredieten beschikbaar zijn gesteld, maar dat de voorbereiding, realisatie of uitvoering door verschillende oorzaken (zoals verkeersafwikkeling in de gemeente in relatie tot andere projecten, complexiteit van het project, participatie of beperkte personele capaciteit,) vertraging heeft opgelopen.
Voorbeelden van projecten hierbij zijn Nieuwe markt, Fietsstructuur A1 zone, reconstructie rotonde Roland Holstlaan, fietspad Spanjaardsdijk, Siemelinksweg en Fietssnelweg Deventer-Zuthpen. Deze investeringskredieten worden meegenomen naar het volgende jaar. Zie ook de toelichting bij de MJOP-MIND planning. Op het krediet Siemelinksweg lijkt niet de hele beschikbare investeringsruimte nodig. Dit wordt in 2024 verder in beeld gebracht.
Taakveld Riolering (voordeel €2.887.000)
Binnen taakveld Riolering zijn een aantal investeringskredieten geprogrammeerd, maar de voorbereiding, realisatie of uitvoering van deze investeringen loopt vertraging op door verschillende oorzaken. Een aanzienlijk deel is het gevolg van de nieuwe planning in project buurtaanpak Oranjekwartier en de vertraging op project buurtaanpak Rivierenwijk. Daarnaast blijkt de situatie, die in het klimaatadaptatieprogramma is omschreven inzake wateroverlast die bij hevige neerslag in Voorstad optreedt, erg lastig op te lossen. Er wordt gezocht naar technisch passende oplossingen. Hier zijn wel investeringsmiddelen voor gereserveerd. Deze investeringskredieten worden meegenomen naar het volgende jaar.
Taakveld Parkeren (voordeel €400.000)
Bij het bestuursakkoord 2023-2026 is een investeringskrediet ad €400.000 gereserveerd ter uitbreiding van het parkeren op de Melksterweide. De uitvoering van deze uitbreiding is in overleg met de portefeuillehouder later opgestart.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Digitalisering Parkeren | 2.2 | Op koers | momenteel zijn we aan het onderzoeken of een scanauto binnen het digitaal handhaven een rendabele investering is of niet. Dat zit bij Deventer op een bepaalde omvang waarbij dit net wel/niet het geval is. Tot heden is er nog geen sluitende businesscase maar we hopen daar wel binnenkort op terug te komen. | |
E&W verbeterslagen sluiscomplex | 2.1 | Op koers | Het project loopt. Krediet en besteding zijn over 2 jaren verdeeld. De besteding houd niet helemaal gelijke tred met de beschikbare middelen. | |
Fietspaden Rembrandtkade/Vliegend Hert | 2.1 | Behoeft aandacht | Het was noodzakelijk om het oorspronkelijke plan voor Vliegend Hert, op basis van het participatieproces, bij te stellen. Het gesprek hierover heeft veel tijd gekost. Het is noodzakelijk dit werk te koppelen aan onderhoud aan Atalanta. Deze is geprogrammeerd in het MJOP-MIND 2024-2027 voor 2024. Realisatie is in 2024 voorzien. | |
Fietspaden Spanjaardsdijk | 2.1 | Op koers | Realisatie is uitgesteld in verband met de samenloop met het onderhoud van de N348. Uitvoering is nu gepland voor 2024. | |
Fietsparkeren Binnenstad | 2.1 | Op koers | Er lopen twee belangrijke sporen; fietsparkeren bij Lamme van Diesenplein en bij Mimik (proefopstelling). De stalling Lamme van Diesenplein is vrijwel gereed en bij Mimik is discussie ontstaan. | |
Fietssnelweg Deventer-Zutphen | 2.1 | Op koers | het Voorlopig Ontwerp (VO) wordt op korte termijn ter finale besluitvorming voorgelegd aan de Provinciale Staten van Gelderland en de raden van de gemeente Zutphen, Lochem en Deventer. | |
Fietsstructuur A1 zone | 2.1 | Op koers | Bestekvoorbereiding loopt en de aanbesteding wordt daarna ingepland. Er zijn nog enkele discussies gaande over de aanleg op de dijk en de aansluitingen op bestaande infrastructuur. | |
Herinrichting Lebuinuspleinen | 2.1 | Op koers | Het project is in 2022 gerealiseerd. Inmiddels zitten we in de nazorgfase en worden de laatste restpunten afgewikkeld. In verband met vertraging is de verwachting dat eind Q2-2024 alles is afgerond.Fase 1 (GK en Stromarkt) zijn afgerond nu volgt fase 2 dat is de Nieuwe Markt. | |
Johannes van Vlotenlaan - LBV | 2.1 | Behoeft aandacht | Dit project is uitgesteld in verband met andere werkzaamheden zoals het warmte/energienet. | |
Koerkampsweg | 2.1 | Op koers | Het project bleek technisch uitdagender dan vooraf aangenomen. In 2023 is de begrenzing aangepast en is de Doldermansweg aan de scope toegevoegd. De Doldermansweg is opgenomen in de programmering van het MJOP-MIND 2024-2027 voor jaarschijf 2024. | |
Omvorming Langenbergerweg (strokenverh.) | 2.1 | Op koers | Project is op enkele afrondende werkzaamheden na afgerond. | |
Reconstructie rotonde Roland Holstlaan | 2.1 | Behoeft aandacht | project zit in de vertraging vanwege knelpunt met betrekking tot het ontwerp in relatie tot de fysieke ruimte en de beschikbare middelen. | |
Riolering en waterhuishouding | 7.2 | Op koers | In de breedte blijven de investeringen wat achter bij de programmering. Dat zit hem vooral in het realiseren van de klimaatmaatregelen in Voorstad. Het blijkt technisch erg ingewikkeld om tot een werkzame oplossing te komen. Daarnaast is er sprake van een algehele herprogrammering in het project Oranjekwartier en is er sprake van vertraging in het tot uitvoering brengen van de werkzaamheden in de buurtaanpak Rivierenwijk. | |
Schipbeekpad | 2.1 | Op koers | Voorbereidingen zijn vrijwel afgerond. Het werk bleek aanzienlijk meer te kosten dan oorspronkelijk geraamd. In het MJOP-MIND 2024-2027 is hierop aanvullend geprogrammeerd. Het bestek wordt in gereedheid gebracht waarna de aanbesteding en vervolgens de uitvoering weldra zullen volgen. | |
Schooldijk | 2.1 | Op koers | Het project loopt samen met de Doldermansweg en de Koerkampsweg en wordt in 2024 gerealiseerd. | |
Siemelinksweg | 2.1 | Op koers | De uitvoering loopt. Werkzaamheden zijn afgerond echter bij de oplevering bleken wat zaken technisch niet helemaal in orde te zijn dus die zullen eerst opgelost moeten worden voordat het werk helemaal afgerond kan worden. Het beschikbare investeringsbudget lijkt niet helemaal te hoeven worden ingezet. Hierover wordt in 2024 nader gerapporteerd. | |
Tunnel Oostriklaan | 2.1 | Op koers | De uitvoering is gereed. Eind 2023 is het project financieel afgewikkeld. | |
Vervangen houten bruggen | 2.1 | Op koers | Er is binnen het project een heroverweging gemaakt ten aanzien van vervangen van 5 van de 7 bruggen. De levensduur zal door middel van groot onderhoud worden verlengd. Uitvoering loopt verder in 2024. | |