Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloosheid jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau en gaan volwaardig aan de Nederlandse samenleving deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.Relatie met strategisch doel: Oog voor elkaar en Samenwerken en samen leven.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het aantal nieuwe statushouders en nieuwe gezinsmigranten dat in regie is (de brede intake is gestart) loopt enigszins achter op de prestatie. Het is onzeker of deze achterstand in het vierde kwartaal wordt ingelopen. Daarbij komt dat de aantallen dit jaar hoger uitkomen dan in de prestatie opgenomenHistorie
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De taakstelling van 122 in de 1e helft van 2023 is behaald. De taakstelling voor de 2e helft van 2023 is echter fors gestegen (157). Alle inspanningen zijn erop gericht ook nu wordt aan de taakstelling te voldoen maar dit is nog niet gegarandeerd.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De taakstelling voor de tweede helft van 2023 is naar beneden bijgesteld (was landelijk 27.300, wordt 17.600). Oorzaken van deze bijstelling zijn ondermeer:• er kwamen minder nareizigers dan verwacht• er zijn minder asielaanvragen ingewilligd dan verwacht• de IND is later gestart met een inhaalslag in de beoordeling van asielaanvragenDe concrete vertaling voor Deventer is 101 te huisvesten statushouders. Het blijft spannend of we deze verlaagde taakstelling in zijn geheel zullen gaan halenDoelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
IDoelstelling - Schuldhulpverlening
Iedere inwoner met een laag (besteedbaar) inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Nog te vroeg in het jaar om hier een conclusie aan te verbinden.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Per 1 juli is de termijn van de schuldregeling verlaagd van 36 naar 18 maanden. Daardoor was het voor de inwoner aantrekkelijker om te wachten met de start van de schuldregeling tot na 1 juli. Hierdoor is de doorlooptijd op dit moment hoger dan in 2022. De verwachting is dat deze de komende tijd weer zal dalenToelichting
Historie
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer. Ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
we zetten in op het versterken van sociale cohesie en het vergroten van de diversiteiten en inclusiviteit in Deventer
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De wachtduur is in het tweede deel van 2022 weer opgelopen. De meeste recente bekende wachttijd is op 1-1-2023 voor beschermd wonen 8,7 maanden en voor beschut wonen 7,6 maanden. Verwachting is echter dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan – de nagestreefde wachtduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 nog steeds haalbaar is.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De 0-meting hiervan is nog niet beschikbaar.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Op 1-12-2022 verbleef 50% van de cliënten van de nachtopvang, 33% van de cliënten van de crisisopvang en 87% van de cliënten van de ambulante crisisopvang meer dan 3 maanden in demaatschappelijke opvang. Verwachting is dat – o.a. middels de acties die opgenomen worden in de regiovisie en de uitvoering daarvan de komende jaren – de nagestreefde trajectduur aan het eind van de periode 2023 t/m 2026 haalbaar is.Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Uit het bewoners onderzoek van 2021 blijkt dat 35,6% van de inwoners actief is als vrijwilliger. Einde dit jaar vindt het nieuwe bewonersonderzoek plaats.Historie
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 92.099 | 4.192 | -87.907 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 5.372 | 1.905 | -3.467 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.428 | 819 | -4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 63 | 11 | -52 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 2.418 | 1.669 | -749 | ||
Ambtelijke wijziging | -5.138 | -3.189 | 1.949 | ||
Begroting 2024 GGD IJsselland | 297 | 0 | -297 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 16.250 | 14.120 | -2.130 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 715 | 5.647 | 4.932 | ||
Totaal programma | 117.504 | 25.174 | -92.330 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.430 | 5.031 | 2.601 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 2.192 | 2.192 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 4.609 | 4.609 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 1.439 | 52 | -1.387 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 337 | 1.894 | 1.557 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | -49 | -49 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | 111 | 111 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 149 | -2.994 | -3.143 | ||
Totaal programma | 4.355 | 10.846 | 6.491 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Meedoen | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 10.331 | 1.548 | -8.783 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 720 | 125 | -595 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 5.031 | 773 | -4.258 | ||
Investeringen buitensport 2023 | 3.539 | 614 | -2.925 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | -7.103 | -1.250 | 5.853 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | -4.746 | -985 | 3.761 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -1.252 | -252 | 1.000 | ||
Revitalisatie kunstgrasvelden | 175 | 30 | -145 | ||
Totaal programma | 6.695 | 603 | -6.092 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 92.099 | 117.506 | 103.726 | -13.780 |
Baten | 4.192 | 25.173 | 31.945 | 6.773 |
Voor resultaatbestemming | -87.908 | -92.333 | -71.780 | 20.553 |
Stortingen in reserves | 2.430 | 4.355 | 7.506 | 3.151 |
Puttingen uit reserves | 5.031 | 10.846 | 8.308 | -2.538 |
Na resultaatbestemming | -85.306 | -85.842 | -70.978 | 14.863 |
Het programma bestaat uit de taakvelden:
5.1 Sportbeleid en activering
5.2 Sportaccommodaties
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
6.6 Maatwerkvoorziening (Wmo)
6.71a Huishoudelijke hulp (Wmo)
6.71b Begeleiding (Wmo)
6.71c Dagbesteding (Wmo)
6.71d Overige maatwerkarrangementen (Wmo)
6.81a Beschermd wonen (Wmo)
6.81b Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo)
7.1 Volksgezondheid
Exploitatie
Lasten (Voordeel €13.780.000)
- Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel €6.306.000). Op het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie vallen de lasten €6.306.000 lager uit dan begroot. De verschillen worden hieronder per deeltaakveld toegelicht.
- Transformatie- en innovatie jeugd (voordeel €1.864.000). Op het transformatie- en innovatiebudget jeugdzorg is een voordeel van €240.000. De projecten Van Wieg naar Werk kennen een onderbesteding van €1.624.000 doordat er door de coronajaren vertraging is ontstaan in de uitvoering van de projecten.
- Preventie Wmo (voordeel €449.000). Ook op het gebied van preventie is in 2023 volop ingezet. Doordat we van het Rijk in 2023 extra middelen hebben ontvangen vanuit SPUK GALA en SPUK IZA, hebben we de gemeentelijke preventiebudgetten minder hoeven inzetten. Hier heeft dus een verschuiving plaatsgevonden waarbij rijksmiddelen konden worden ingezet in plaats van lokale middelen. Gelet op de korte termijn die openstond voor besteding van deze rijksmiddelen, is voorrang gegeven aan dekking vanuit deze specifiek uitkeringen (Zie onderdeel volksgezondheid). Op het Preventiefonds is hierdoor in 2023 €373.000 minder uitgegeven.
- Algemene voorzieningen (voordeel €528.000). Op de algemene voorzieningen is een voordeel van €528.000 veroorzaakt door onder andere een lagere toerekening van apparaatskosten en uitgaven voor I-sociaal informatisering. Daarnaast zijn de exploitatielasten voor een aantal buurtvoorzieningen lager geweest dan begroot. Ook de subsidies vanuit het Eén meedoenbudget en voor buurtwerk zijn lager dan begroot.
- Transformatie- en innovatie Wmo (voordeel €1.548.000). Binnen de transformatie en innovatie in de Wmo streven we naar minder maatwerk waar mogelijk. De lijn waarbij wordt ingezet op preventie, het normale leven versterken, werkt in Deventer zijn vruchten af. Dit blijft een groeiproces waarbij we kritisch blijven kijken naar de inzet van middelen. Hoewel de incidentele middelen op dit moment nog meer dan toereikend zijn, moeten we anticiperen op jaren waarbij tekorten dreigen. In 2023 houden we €1.548.000 over op deze budgetten. Dit komt onder andere omdat van het budget Buurtmakers €285.000 niet is besteed in 2023. Deze middelen zullen in 2024 onder andere worden ingezet voor een buurtmaker arbeidsmigranten (Plan van Aanpak is medio 2023 vastgesteld). Daarnaast heeft er een toerekening van €162.000 plaats gevonden aan het project Oranjekwartier voor de kosten Buurtmakers uit voorgaande jaren. Ook binnen het project aanpak Deltabuurt is er een onderbesteding van €278.000. Dit komt omdat er in 2023 nog geen projectleider was aangesteld. Ook de budgetten innovatie sociaal domein, van individueel naar collectief, woonzorgvisie en toekomstbestendige wijken zijn in 2023 niet volledig besteed.
- Opvang Oekraïense vluchtelingen (voordeel €1.940.000). Het werkbudget verhoogde Asielinstroom heeft een voordeel van € 581.000. Deze middelen blijven beschikbaar voor de doelgroep. Het budget van Bed, Bad en brood is overschreden met € 43.000. Door de hogere instroom van inburgering zijn de uitvoeringskosten hoger uitgevallen voor een bedrag €196.000. De SPUK regelingen Inburgeringsvoorziening en onderwijsroute hebben een looptijd voor meerdere jaren. Het voordeel van het € 1.073.000 wordt overgeheveld. Dit leidt tot lagere baten (zie baten). De opvanglocaties van de Oekraïense vluchtelingen hebben een overschrijding van ongeveer €75.000.
- Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel €395.000)
- Binnen de toegang Wmo zijn er minder middelen nodig geweest dan bij de budgetoverheveling in 2022 gedacht om de samenwerking tussen diverse vakdisciplines te vergroten/verstevigen. Ook binnen team toegang jeugd zijn niet alle beschikbare middelen ingezet. De middelen zullen in 2024 alsnog worden besteed als vervolg op het plan van aanpak dat in 2023 is vastgesteld.
- Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo (voordeel €408.000)
- Binnen de maatwerkvoorzieningen Wmo is een verschuiving zichtbaar tussen verstrekkingen in natura en PGB’s. Op de verstrekkingen in natura is er een nadeel van €257.000 terwijl er op de PGB’s een voordeel van €479.000 is. Daarnaast is er een voordeel op het vraagafhankelijk vervoer.
- Taakveld 6.71a Wmo hulp bij het huishouden (voorlopig voordeel €1.085.000)
- Binnen de huishoudelijke hulp is ondanks de toegenomen vraag als gevolg van het abonnementstarief nog steeds sprake van een overschot op het budget.
- Taakveld 6.71b Wmo begeleiding (voorlopig voordeel €1.028.000)
- Ook binnen de Wmo begeleiding is nog steeds sprake van een overschot op het budget ondanks de toenemende vergrijzing. Mede gedwongen door de krapte in de arbeidsmarkt zijn we in 2022 diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manieren van samenwerken, inzet van robotica, etc. Deze ontwikkeling heeft zich in 2023 doorgezet. Daarnaast blijven we, door de inzet op regievoering, Wmo begeleiding doelmatiger inzetten en sturen we op voorliggende voorzieningen. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven dan wordt die ingezet. Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
- Taakveld 6.81a en b Wmo Beschermd wonen en maatschappelijke- en vrouwenopvang (voordeel €2.835.000)
- Voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang is in 2023 een overschot van ca. € 2,8 miljoen ontstaan. Dit overschot was grotendeels al voorzien in de begroting 2023 en sluit ook aan bij het beeld van eerdere jaren. Het saldo van minder uitgaven op een aantal posten (met name beschermd wonen) en meer uitgaven (met name maatschappelijke opvang) is in 2023 hoger uitgevallen dan reeds voorzien in de begroting 2023. Het overschot wordt overgeheveld naar het regionale weerstandsvermogen. Vervolgens besluit het regionaal bestuurlijk overleg, cf. regionaal convenant en na vaststelling van het definitieve resultaat in de jaarrekening 2023 of vrijval (cf. het percentage) aan de gemeenten aan de orde is. In de begroting 2024 is wel een sluitend financieel beeld voorzien.
- Taakveld 7.1 Volksgezondheid (voordeel €1.072.000)
- In 2023 zijn twee nieuwe SPUK-uitkeringen geïntroduceerd, SPUK GALA en SPUK IZA. Voor beide regelingen geldt dat pas in de loop van het jaar bekend werd welke bedragen we ontvingen. Hierdoor hebben we in 2023 niet het volledige bedrag kunnen inzetten voor de doelen vanuit deze regelingen. Voor SPUK GALA resteert een bedrag van € 177.000 waarvan € 115.000 mag worden overgeheveld naar 2024 en € 62.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. Voor SPUK IZA mag het budget niet worden overgeheveld naar het volgende jaar. Hiervan gaat € 431.000 terug naar het Rijk. Naast deze regelingen zijn er op diverse gezondheidsbudgetten voordelen omdat een deel van de uitgaven ten laste van SPUK GALA of IZA zijn gebracht.
Baten (Voordeel €6.773.000)
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie: Opvang Oekraïense vluchtelingen (voordeel €7.405.000)
- Op basis van het aantal beschikbare plekken op de 5 opvanglocaties in Deventer is er een voorschot aangevraagd. In het vierde kwartaal van het jaar is er nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden geopend aan de Munsterstraat. Daarnaast is de CNO Boot voor de vluchtelingen gedurende 2023 ook op basis van de beschikbare plekken vergoed. De baten van meerdere locaties zijn in totaal voor €8.308.000 hoger. Ondanks de hoge kosten is het resultaat vrij hoog, dit komt mede doordat we zelf de opvang locaties konden regelen. Het was niet nodig om hotels of duurdere opvangplekken te regelen. Voor 2024 is de vergoeding van het tarief lager per opvangplek.
- De SPUK regelingen Inburgeringsvoorziening en onderwijsroute hebben een looptijd voor meerdere jaren. Het nadeel van het €1.073.000 wordt overgeheveld.
- Zoals al aangegeven bij de lasten zijn voor SPUK GALA en SPUK IZA de beschikbare bedragen niet volledig ingezet. Daardoor zijn de inkomsten voor SPUK GALA €177.000 lager. Voor SPUK IZA zijn de inkomsten €431.000 lager.
Reserves
Stortingen reserves (Nadeel €3.151.000)
- Er vindt een hogere storting plaats dan begroot van €2.797.000. Dit wordt toegevoegd aan de egalisatie reserve Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang (BW/MO) regionaal en daarnaast nog een correctie van €97.000 over het jaar 2022.
Puttingen reserves (Nadeel €2.538.000)
- Vanuit de december circulaire zijn er middelen beschikbaar gesteld voor €235.000. Daarnaast zijn er puttingen uit de reserves voor de uitvoeringsmiddelen inburgering en de overschrijding van voor het project inburgering Matz sociaal. In totaal voor €220.000.
- De puttingen verhoogde asielinstroom €691.000 en de tussenvoorziening Schalkhaar €694.000 (meerjarig project) worden overgeheveld naar 2024. Beide puttingen hebben niet plaatsgevonden omdat de middelen voor de verhoogde asielstroom en de tussenvoorziening Schalkhaar nog niet zijn benut. Deze projecten gaan over meerdere jaren.
- Door de onderbesteding op de projecten Van Wieg naar Werk is er €416.000 minder geput uit de bestemmingsreserve diverse projecten Jeugd.
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Van wieg naar werk projecten | 1.624 | 416 | -1.208 |
SPUK GALA | 115 | 115 | 0 |
Buurtmakers | 285 | 69 | -216 |
Aanpak Deltabuurt | 278 | 201 | -77 |
Project aanbesteding trapliften | 64 | 51 | -14 |
Voorbereiding sporthal Marke Zuid | 36 | 0 | -36 |
Voorbereiding renovatie atletiekbaan | 27 | 27 | 0 |
Preventiefonds | 373 | 50 | -323 |
Diversiteit en inclusie | 38 | 0 | -38 |
Innovatie sociaal domein | 152 | 152 | 0 |
Versterking natuur en samenleving | 29 | 29 | 0 |
Regenbooggelden | 24 | 4 | -20 |
Lokale preventieakkoorden | 63 | 63 | 0 |
Sociale cohesie binnenstad | 12 | 12 | 0 |
Inburgering - Werkbudget verhoogde asielinstroom | 691 | 691 | 0 |
Inburgering - SPUK inburgeringsvoorzieningen | 965 | 965 | 0 |
Inburgering - SPUK Onderwijsroute | 108 | 108 | 0 |
Meerkosten Oekraïne sociaal domein | 172 | 55 | -116 |
Versterken sociale basis | 32 | 32 | 0 |
Hygiënische Probleem huishoudens (HPH) | 38 | 38 | 0 |
Tussenvoorziening Schalkhaar AZC-terrein | 694 | 694 | 0 |
Totaal | 5.820 | 3.772 | -2.048 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 14.863 |
Saldo budgetoverheveling | -2.048 |
Saldo na budgetoverheveling | 12.815 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €12,8 miljoen)
Voor 2023 is sprake van een overschot van €14.863.000. Van dit overschot wordt €2.048.000 via een budgetoverheveling meegenomen naar 2024 voor toekomstige kosten.
Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €129.000 minder rente doorbelast.
Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve.
Taakveld 5.2 Sportaccommodaties (voordeel €14.000)
In 2024 zijn de resterende voorbereidingsbudgetten voor realisering van de sporthal Marke Zuid (€36.000) en de renovatie van de atletiekbaan (27.000) benodigd. Het bedrag voor de renovatie van de atletiekbaan wordt gedekt door inkomsten en putting uit de reserve buitensport.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie (voordeel €9.434.000)
Van het voordeel van €11,3 miljoen op dit taakveld wordt voorgesteld om een bedrag van €1,9 miljoen over hevelen naar 2024.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie:
- Transformatie- en innovatie jeugd (voordeel €240.000). Op het transformatie- en innovatiebudget jeugdzorg is een voordeel van €240.000. De projecten Van Wieg naar Werk kennen een onderbesteding van €1.624.000 doordat er door de coronajaren vertraging is ontstaan in de uitvoering van de projecten. De projecten Van Wieg naar Werk lopen door in 2024. De niet ingezette middelen in 2023 worden om die reden mee overgeheveld naar 2024.
- Preventie Wmo (nadeel €31.000). Ook op het gebied van preventie is in 2023 volop ingezet. Doordat we van het Rijk in 2023 extra middelen hebben ontvangen vanuit SPUK GALA en SPUK IZA, hebben we de gemeentelijke preventiebudgetten minder hoeven inzetten. Hier heeft dus een verschuiving plaatsgevonden waarbij rijksmiddelen konden worden ingezet in plaats van lokale middelen. Gelet op de korte termijn die openstond voor besteding van deze rijksmiddelen, is voorrang gegeven aan dekking vanuit deze specifiek uitkeringen (Zie onderdeel volksgezondheid). Op het Preventiefonds is hierdoor in 2023 €373.000 minder uitgegeven. Daarom wordt voorgesteld om de resterende middelen in het Preventiefonds over te hevelen naar 2024.
- Algemene voorzieningen Wmo (voordeel €508.000). Op de algemene voorzieningen is een voordeel van €528.000 veroorzaakt door onder andere een lagere toerekening van apparaatskosten en uitgaven voor I-sociaal informatisering.Daarnaast zijn de exploitatielasten voor een aantal buurtvoorzieningen lager geweest dan begroot. Ook de subsidies vanuit het Eén meedoen budget en voor buurtwerk zijn lager dan begroot.
- Transformatie- en innovatie Wmo (voordeel €802.000). Binnen de transformatie en innovatie in de Wmo streven we naar minder maatwerk waar kan. De lijn waarbij wordt ingezet op preventie, het normale leven versterken, werpt in Deventer zijn vruchten af. Dit blijft een groeiproces waarbij we kritisch blijven kijken naar de inzet van middelen. Hoewel de incidentele middelen op dit moment nog meer dan toereikend zijn, moeten we anticiperen op jaren waarbij tekorten dreigen. In 2023 houden we €1.548.000 over op deze budgetten. Dit komt onder andere omdat van het budget Buurtmakers €285.000 niet is besteed in 2023. Deze middelen zullen in 2024 onder andere worden ingezet voor een buurtmaker arbeidsmigranten (PvA medio 23 vastgesteld). Daarnaast heeft er een toerekening van €162.000 plaats gevonden aan het project Oranjekwartier voor de kosten Buurtmakers uit voorgaande jaren. Ook binnen het project aanpak Deltabuurt is er een onderbesteding van €278.000. Dit komt omdat er in 2023 nog geen projectleider was aangesteld. Daarom wordt voorgesteld om het budget over te hevelen naar 2024. Ook de budgetten voor innovatie sociaal domein, van individueel naar collectief, woonzorgvisie en toekomstbestendige wijken zijn in 2023 niet volledig besteed. Het budget voor innovatie sociaal domein van €152.000 wordt mee overgeheveld naar 2024 voor de inzet op innovatieve zorgconcepten, interventies gericht op leefstijlverandering en het verbinden van de sociale basis. De projecten versterken natuur en samenleving en sociale cohesie binnenstad lopen door in 2024 en worden gedekt door provinciale subsidies.
- Minderheden Opvang Oekraïense (Voordeel €7.940.000). Op basis van het aantal beschikbare plekken op de 5 opvanglocaties in Deventer is er een voorschot aangevraagd. In het vierde kwartaal van het jaar is er nieuwe opvanglocatie voor Oekraïense ontheemden geopend aan de Munsterstraat. Daarnaast is de CNO Boot voor de vluchtelingen gedurende 2023 ook op basis van de beschikbare plekken vergoed. De baten van meerdere locaties zijn in totaal voor €8.308.000 hoger. Ondanks de hoge kosten is het resultaat vrij hoog, dit komt mede doordat we zelf de opvang locaties konden regelen. Het was niet nodig om hotels of duurdere opvangplekken te regelen. Voor 2024 is de vergoeding van het tarief lager per opvangplek. Diverse budgetten o.a. Bed,Bad en Brood, uitvoeringsmiddelen Inburgering zijn overschreden.
- In september 2023 is het beleidskader inclusie en diversiteit vastgesteld. De resterende incidentele middelen van €38.000 worden in 2024 ingezet. Dit geldt ook voor de Regenbooggelden, €20.000, die vanuit het programma Algemene dekkingsmiddelen worden overgeheveld naar 2024 naar programma Meedoen.
Taakveld 6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen (voordeel €431.000)
Binnen de toegang Wmo zijn er minder middelen nodig geweest dan bij de budgetoverheveling in 2022 gedacht om de samenwerking tussen diverse vakdisciplines te vergroten/verstevigen. Ook binnen team toegang jeugd zijn niet alle beschikbare middelen ingezet. De middelen zullen in 2024 alsnog worden besteed als vervolg op het plan van aanpak dat in 2023 is vastgesteld.
Taakveld 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo (voordeel €349.000)
Binnen de maatwerkvoorzieningen Wmo is een verschuiving zichtbaar tussen verstrekkingen in natura en PGB’s. Op de verstrekkingen in natura is er een nadeel van €257.000 terwijl er op de PGB’s een voordeel van €479.000 is. Daarnaast is er een voordeel van €109.000 op het vraagafhankelijk vervoer.
In 2023 is gestart met de voorbereiding van een Europese aanbesteding voor trapliften. De gemeente Deventer is penvoerder voor dit traject dat in samenwerking met 9 andere gemeenten wordt uitgevoerd. In 2024 loopt het aanbestedingstraject nog door. Vanaf 1 juni 2024 zal de nieuwe raamovereenkomst ingaan.
Taakveld 6.71 WMO dienstverlening (voorlopig voordeel €2.000.000)
We verwachten - net als vorig jaar- een significant voordeel op WMO dienstverlening. Na de verlaging van het budget bij de 3e kwartaalrapportage 2023 met €1,25 miljoen verwachten we zowel op de huishoudelijke hulp als begeleiding een voordeel van ruim €1 miljoen. Het voordeel van €2 miljoen is overigens een voorlopige inschatting. Pas bij de jaarrekening 2023 hebben we de beschikking over de definitieve cijfers op basis van de productieverantwoordingen van de zorgaanbieders.
Mede gedwongen door de krapte in de arbeidsmarkt zijn we in 2022 diverse initiatieven gestart met als doel arbeidskrachten effectiever en efficiënter te benutten. Denk daarbij aan slimme manier van samenwerken, inzet van robotica, etc. Deze ontwikkeling heeft zich in 2023 doorgezet.
Daarnaast blijven we, door de inzet op regievoering, Wmo begeleiding doelmatiger inzetten en sturen we op voorliggende voorzieningen. Kan er voor een vraag een oplossing worden gevonden in het normale leven dan wordt die ingezet. Deze beweging is precies wat er met de transformatie werd beoogd.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid (voordeel €124.000)
In 2023 zijn twee nieuwe SPUK-uitkeringen geïntroduceerd, SPUK GALA en SPUK IZA. Voor beide regelingen geldt dat pas in de loop van het jaar bekend werd welke bedragen we ontvingen. Hierdoor hebben we in 2023 niet het volledige bedrag kunnen inzetten voor de doelen vanuit deze regelingen. Voor SPUK GALA resteert van het beschikbare bedrag van €1.690.000 een bedrag van €177.000 waarvan €115.000 mag worden overgeheveld naar 2024 en € 62.000 moet worden terugbetaald aan het Rijk. Voor SPUK IZA mag het budget niet worden overgeheveld naar het volgende jaar. Hiervan gaat van het beschikbare bedrag van €1.439.000 een bedrag van €431.000 terug naar het Rijk.
Op diverse gezondheidsbudgetten zijn voordelen omdat een deel van de uitgaven ten laste van SPUK GALA of IZA zijn gebracht.
De middelen voor meerkosten Oekraïne sociaal domein die via de decembercirculaire 2022 en 2023 zijn ontvangen, zijn in 2023 niet ingezet en worden overgeheveld naar 2024.
De middelen voor versterken sociale basis uit de decembercirculaire 2022 zullen in 2024 worden ingezet voor een Dementievriendelijk Deventer, één van de speerpunten in het gezondheidsbeleid dat in 2023 is vastgesteld. De middelen voor de lokale preventieakkoorden zullen in 2024 worden ingezet ter voorkoming van alcohol en drugsgebruik zoals vastgesteld in het Alcohol- en preventieplan in januari 2024 en voor een rookvrij Deventer.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 10.331 | 6.695 | 4.148 | -2.548 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.548 | 604 | 136 | -468 |
Saldo | -8.783 | -6.091 | -4.011 | 2.080 |
Er is inzichtelijke gemaakt welke investeringen binnen boven het programma over- of onderschrijding >€ 200.000 binnen de begrote jaarschijf 2023 hebben. Deze investeringen lopen of voor of achter op de planning. Alle investeringen passen binnen de daarvoor beschikbaar gestelde meerjarige ramingen.
(bedragen x €1.000) | ||||
Naam | Baten/Lasten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Restant 2023 |
---|---|---|---|---|
Nieuwbouw sporthal Bathmen | Lasten | 1.728 | 313 | 1.415 |
Nieuwbouw sporthal Bathmen | Baten | -318 | -29 | -289 |
Nieuwbouw sporthal Keizerslanden | Lasten | 1.166 | 402 | 764 |
Luchtbehandelingssysteem Fermerie | Lasten | 267 | 0 | 267 |
Toelichting
Sporthallen Marke Zuid en Bathmen
Zoals toegelicht onder het onderdeel Grote projecten zit het project sporthal Marke Zuid in het eindstadium van de ontwerpfase. Het niet bestede krediet 2023 wordt overgeheveld naar 2024. Sporthal Bathmen zit in de ontwerpfase. Het niet bestede krediet in 2023 wordt overgeheveld naar 2024.
Klimaatinstallatie Fermerie
Zoals toegelicht in de kwartaalrapportages is de inpassing van de klimaatinstallatie van de Fermerie vertraagd. Het niet bestede krediet 2023 wordt overgeheveld naar 2024.
Beregeningsinstallaties Borgele
Op sportpark Borgele hebben we drie velden voorzien van een pop up systeem. Hierdoor hoeft Het Groenbedrijf niet meer naar het sportpark voor het aan- uitzetten van de beregening. Dit kan met het nieuwe systeem op afstand en scheelt dus veel tijd.
Revitalisering kunstgrasvelden
Op de sportparken Borgele, Horsterhoek en Zandweerd zijn een aantal kunstgrasvelden gerevitaliseerd zodat de vervanging van de toplaag uitgesteld kon worden naar 2025.
Vervanging verlichting kunstgrasvelden
Op diverse sportparken is de verlichting van de kunstgrasvelden vervangen.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Beregeningsinstallatie Borgele | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |
Kunstgrasveld Lettele | 5.2 | Behoeft aandacht | De voortgang op deze investering is afhankelijk van de nieuwbouw van de Sancta Maria school (zie programma 9) | |
Kunstgrasvelden vervanging toplaag | 5.2 | Op koers | De revitalisering is uitgevoerd en de vervanging van toplaag is verschoven naar 2025. | |
Kunstgrasvelden vervanging verlichting | 5.2 | Op koers | De werkzaamheden zijn uitgevoerd. | |
Luchtbehandelingssysteem De Fermerie | 6.1 | Behoeft aandacht | Er is een technische oplossing voor de plaatsing van de installatie gevonden. Dit wordt doorgeschoven naar 2024 | |
Nieuwbouw sporthal Bathmen | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |
Nieuwbouw sporthal Marke zuid | 5.2 | Behoeft aandacht | Zie leidraad grote projecten | |
Renovatie Polstraat 8-10 | 6.81 | Op koers | Het project is eind 2023 gerealiseerd en opgeleverd. |