Verbindend kader Sociaal domein
We hebben een verbindend kader sociaal domein 2019-2022 vastgesteld waarin de ambities van het college, doelstellingen, overzicht en planning in het sociale domein in kaart zijn gebracht voor de komende jaren. Deze agenda houden we gezamenlijk met de raad actueel. Zo zorgen we in het sociale domein voor samenhang en verbinding.
Transformatieopgave
Het sociaal domein staat er in Deventer goed voor. Toch blijft het zaak om vol in te blijven zetten op transformatie. Investeren in preventie blijft de sleutel om te voorkomen dat mensen zwaardere zorg of ondersteuning nodig hebben. We blijven inspelen op de veranderende samenleving, mogelijkheden op innovatie en om passende ondersteuning en begeleiding van mensen naar werk ook op langere termijn goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Dit doen we door binnen de programma’s afzonderlijk onze doelen en resultaten te benoemen en realiseren, maar ook door een nauwe samenwerking tussen de programma’s. Zo werken we nadrukkelijk samen aan het initiatief ‘voorzieningen in de buurt’, aanpak dak- en thuisloze jongeren, wijkgericht werken en nog diverse andere initiatieven.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die kan werken, moet werken en voor mensen die niet kunnen werken bieden wij een vangnet (een uitkering).
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het kost meer tijd en inzet om iedereen te laten werken volgens de principes van stress sensitieve dienstverlening. De hoge ervaren werkdruk en personeelswisselingen zijn deel van de verklaring. Op basis van de uitkomsten van de externe scan wordt een plan gemaakt hoe het werken volgens de bedoeling voor zowel IOG als IOM beter wordt verankerd in de uitvoeringToelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het kost meer tijd en inzet om iedereen te laten werken volgens de principes van stress sensitieve dienstverlening. De hoge ervaren werkdruk en personeelswisselingen zijn deel van de verklaring. Op basis van de uitkomsten van de externe scan is een plan gemaakt hoe het werken volgens de bedoeling voor zowel IOG als IOM beter wordt verankerd in de uitvoeringToelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Vanwege de personele knel in de uitvoering van IOG is geprioriteerd in de werkzaamheden en is besloten geen rechtmatigheidsonderzoeken voor de klantgroepen Faciliteren en Zorgen uit te voeren voor de tweede helft van 2023. Bij de aanvraag van de uitkering en de overige gesprekken worden de inwoners wel op alle rechten en plichten gewezen.Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is gestegen in plaats van gedaald. In de raadmededeling nader voorlopig budget buig is dit nader toegelicht.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Het aantal uitkeringsgerechtigden in Deventer is aan het dalen. Pas eind 2023 is duidelijk of dit aansluit bij het landelijke beeld.Historie
Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Alle klanten worden gewezen en ondersteund bij het aanvragen van minimaregelingen. We kunnen nu nog niet zeggen of dit tot een stijging van 10% heeft geleid.Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De participatiemakelaar in de huidige vorm wordt onvoldoende bereikt.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De participatiemakelaar in de huidige vorm wordt onvoldoende bereikt en/of benut. Er zijn tot nu toe slechts 35 klanten doorverwezen door IO en daarna gesproken door de participatiemakelaar. Wel zijn meerdere klanten maatschappelijk actief, al dan niet extra gestimuleerd of begeleid door inkomensconsulenten en werkconsulenten. Binnen faciliteren en zorgen zijn een kleine 200 klanten actief als vrijwilliger. Binnen groeien zijn 80 klanten actief begeleid naar vrijwilligerswerk. Voor de mensen in groeien is dit voor nu het maximaal haalbare, maar is het uiteindelijk wel een opstap in de ontwikkeling naar werk.Historie
Toelichting 1ste kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
Uiterlijk in de 3e kwartaalrapportage 2023 komt er een nieuw plan van aanpak voor pilot basisbaan, dit wordt in samenhang bekeken met de evaluatie van de participatiemakelaar.Doelstelling - Ontwikkelen naar werk
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De stand is nu dat we in 2023 een aantal van 92 oude wetters (dit betreft klanten die zijn ingestroomd voor 1-1-2022) begeleiden naar werk, waarvan een deel inmiddels is uitgestroomd naar werk.Doelstelling - Arbeidsmarkt
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar
Relatie met strategisch doel
Oog voor elkaar
Deventer is een gemeente de investeert in haar inwoners, in voorzieningen en in onze leefomgeving vanuit de gedachte dat iedereen mee moet kunnen doen. Met de meeste inwoners gaat het goed, maar het hebben van perspectief en van gelijke kansen is echter lang niet vanzelfsprekend voor iedereen. Armoede, het ontbreken van werk, eenzaamheid of andere problemen zorgen ervoor dat een groep inwoners het lastig heeft. We zetten in op preventie, het bemiddelen naar werk, maken werk van de inburgering van nieuwkomers en voeren het nieuwe minimabeleid uit. Via het wijk- en dorpsgericht werken vanuit onze buurtvoorzieningen zorgen we ervoor dat we preventieve activiteiten op het gebied van gezondheid, welzijn en zorg breed kunnen inzetten.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk loopt achter. De dienstverlening binnen groeien wordt geïntensiveerd wat bijdraagt aan de uitstroom naar werk.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De uitstroom naar werk loopt achter. Dit heeft ook een relatie met een hele lage instroom in Matchen, welke normaliter ook vlug uitstromen. Er is een uitstroom van 256 gerealiseerd. De verwachting is dat de ontwikkeling van een verbeterd plan van aanpak inclusief methodische opvolging hiervan tot een hogere uitstroom leidt. Tevens wordt de dienstverlening binnen groeien, met speciale aandacht voor de groep groeien oud, doorontwikkeld en geïntensiveerd. Dit draagt op termijn ook bij aan de uitstroom naar werk. De resultaten van deze extra inzet wordt pas zichtbaar in 2024.Historie
Historie
Historie
Historie
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjearenbegroting 2023-2026 | 75.334 | 41.007 | -34.327 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 6.801 | 3.143 | -3.658 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 6.796 | 269 | -6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 521 | 24 | -497 | ||
Ambtelijke wijziging | 5.259 | 3.163 | -2.096 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 514 | 617 | 103 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -806 | 94 | 900 | ||
Totaal programma | 94.419 | 48.317 | -46.102 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 65 | 65 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | -380 | 1.093 | 1.473 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 6.527 | 6.527 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 380 | 380 | 0 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 439 | -1.023 | -1.462 | ||
Ambtelijke wijziging | 0 | 196 | 196 | ||
Totaal programma | 439 | 7.238 | 6.799 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 75.334 | 94.419 | 96.259 | 1.840 |
Baten | 41.007 | 48.317 | 50.242 | 1.925 |
Voor resultaatbestemming | -34.328 | -46.102 | -46.017 | 85 |
Stortingen in reserves | 0 | 439 | 439 | 0 |
Puttingen uit reserves | 65 | 7.238 | 5.896 | -1.342 |
Na resultaatbestemming | -34.263 | -39.303 | -40.560 | -1.257 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
6.3 Inkomensregelingen
6.4 Begeleide participatie
6.5 Arbeidsparticipatie
Exploitatie
Lasten (Nadeel €1.840.000)
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: algemeen (€87.000 nadeel)
- Ondernemers die een beroep gedaan hebben op de TOZO regeling en daar niet voor in aanmerking kwamen, moeten dit terugbetalen aan het Rijk. Dit leidt bij gemeenten tot een nadeel van €293.000. Hier staat de terugvordering bij de ondernemers tegenover aan de batenkant, per saldo budgetneutraal.
- Daarnaast is er een storting in de voorziening dubieuze debiteuren gedaan voor een bedrag van €296.000. Er zijn veel oude posten (met name leningen die langer dan tien jaar uitstaan, deze moeten wij voorzien voor 100%.
- De lasten van het BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten) budget zijn voor €150.0000 lager dan begroot, daar tegenover staat dat de baten voor €116.000 lager zijn dan begroot. Per saldo budgetneutraal.
- Er zijn minder lasten gemaakt op fraudebestrijding en software, voordeel €91.000.
- De lasten van € 261.000 voor de implementatie van het nieuwe pakket Pink zijn gemaakt binnen programma 11 bedrijfsvoering en moeten nog worden doorbelast naar programma 7. Dit leidt voor nu tot een voordeel op dit programma. Deze correctieboeking moet nog worden meegenomen met de correctieboekingen voor het jaarwerk 2023, dan zal het leiden tot een nadeel.
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening is (€57.000 voordeel)
- De uitgaven voor het steun- en herstelpakket voor team Schuldhulpverlening zijn niet gemaakt in 2023. Het budget van €196.000 wordt overgeheveld en toegevoegd aan het budget van de plan van aanpak IOM/ IOM/SHV. Het plan van aanpak is gebaseerd op de bevindingen uit de interne scan, de gesprekken met uw raad en de Adviesraad Sociaal Domein Deventer en de uitgevoerde externe scan naar aanleiding van de aanbevelingen van het onderzoek van Berenschot.
- De uitvoeringskosten zijn door de inhuur met €310.000 hoger voor diverse projecten binnen team BAD. Daarnaast zijn er minder uitgaven aan inhuur dan geraamd op het project toeslagenaffaire, een deel van de werkzaamheden is opgevangen door het team. Dit leidt tot een voordeel van €205.000,-
- Daarnaast is er een hogere last door een storting in de voorziening dubieuze debiteuren van €52.000, dit zijn leningen die niet terug te vorderen zijn en moeten worden afgeboekt
- Taakveld 6.3 Inkomensregeling : armoedebestrijding is (€2.503.000 nadeel)
- In 2023 zijn de energie toeslagen uitbetaald. Deze lasten zijn uitbetaald via het programma 7, dit veroorzaakt een tekort van €1.844.000 op het energiecompensatiefonds. Hier tegenover staat nog een voordeel van €230.000 voor energietoeslag studenten, per saldo een tekort van €1.606.000. De energietoeslag is bij de decembercirculaire uitgekeerd aan de gemeenten en geboekt op programma 12 (€5.400.000). Het restant van de energiecompensatie uit de decembercirculaire van ongeveer €3.606.000 wordt overgeheveld naar 2024.
- Beschermingsbewind terugvordering BTW van €305.000. In de periode dat Deventer beschermingsbewind heeft uitgevoerd, werd Btw geheven. In april 2019 heeft de gemeente bij de Belastingdienst daartegen bezwaar gemaakt, omdat de gemeente van mening was dat beschermingsbewind een activiteit is die valt onder de Btw-vrijstelling. Om problemen met de Belastingdienst te voorkomen en cliënten niet onnodig met naheffingen te confronteren, heeft het BAD volgens de geldende regels Btw in rekening gebracht. Het bezwaar van de gemeente is vorig jaar gegrond verklaard. Dat betekent dat de gemeente over de uitvoering van het beschermingsbewind geen Btw in rekening hoefde te brengen. De voormalige cliënten ontvangen de ten onrechte betaalde BTW terug. Per saldo is dit budgetneutraal.
- Hogere lasten van €131.000 voor de individuele inkomenstoeslag. Op basis van een motie bij de voorjaarsnota 2023 zijn de regels voor individuele inkomenstoeslag (IIT) verruimd (B&W nota november 2023-844). Belangrijkste wijziging is dat de referteperiode (de periode waarin iemand aantoonbaar een laag inkomen heeft) is aangepast van 5 naar 3 jaar. De verwachting is daarmee dat het aantal inwoners dat gebruik gaat maken van de IIT gaat toenemen.
- Er is minder beroep gedaan op de Sallandverzekeringen en bijzondere bijstand beschermingsbewind waardoor er een onderschrijding is van €163.000 en €198.000 op het budget. Er zijn meer middelen besteed aan armoedebestrijding nadeel € 91.000.
- Voor het project kinderopvangtoeslagen affaire zijn de uitvoeringskosten en de werkelijk lasten voor de inkoop en trajectzorg op de vijf leefgebieden inzichtelijk gemaakt. De overschrijding van de lasten is ongeveer € 989.000,- De dekking hiervan is voor het Rijk (sisa-regeling) per saldo is het budgetneutraal.
- Verder is het budget voor de implementatie nieuw beleidsplan voor €258.000 niet volledig uitgegeven en wordt het budget overgeheveld.
- Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (€775.000 voordeel)
- Een voordeel van €775.000. De lasten van Cleantechregio zijn ongeveer €160.000 lager, daar tegenover staat ook dat de baten lager zijn voor ongeveer €160.000. Het actieplan Buig (gestart oktober 2022) wordt overgeheveld naar 2024, € 450.000. Dit wordt ingezet voor de aanvraag van een vangnetsubsidie, conform beleid. De verbetervoorstellen die in die vangnetaanvraag benoemd worden moeten op termijn zorgen voor meer inwoners aan het werk, maar vragen aan de voorkant meer inzet vanuit beleid en uitvoering.
- De lasten van breed offensief zijn voor €165.000 lager. Het budget wordt overgeheveld.
- Daarnaast zijn er over de taakvelden heen nog kleine verschillen van €82.000 (nadeel)
Baten (Voordeel €1.925.000)
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: algemeen (€293.000 nadeel)
- Er zijn lagere inkomsten ontvangen voor BUIG. Inkomsten terugvordering en verhaal met betrekking tot de TOZO € 293.000. Zie ook lasten.
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening (€650.000 voordeel)
- Diverse baten zijn hoger uitgevallen dan geraamd. De inkomsten voor diverse projecten binnen Schuldhulpverlening zijn met €158.000.- hoger. De inkomsten vanuit het UWV zijn €108.000 voor het jaar 2023. Voor het Project toeslagen affaire zijn de baten hoger, omdat de ingezette uren hoger waren dan begroot, de gemaakte uren kunnen wij declareren bij de belastingdienst, dit veroorzaakt een voordeel €330.000
- Overige (kleine) voordelen van €54.000.
- Taakveld 6.3 Inkomensregeling : armoedebestrijding (€1.294.000 voordeel)
- De baten voor het project kinderopvangtoeslagen affaire zijn voordeliger voor een bedrag van €989.000,- en de baten Beschermingsbewind terugvordering BTW voor een bedrag van €305.000.
- Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie (128.000 nadeel)
- Wij hebben minder inkomsten ontvangen van Circulus dan geraamd € 46.000,- De inzet die wij gevraagd hebben is lager geweest.
- Een tweetal voordelen van o.a. inzet van de SROI en een lagere doorbelasting van team beleid voor in totaal €78.000.
- De baten van Cleantechtregio zijn ongeveer €160.000 lager, wij hebben minder vouchers voor de werkgeversroute uitgegeven dan begroot. Daar tegenover staat ook dat er ook minder kosten zijn gemaakt voor €160.000.
Reserves
Puttingen uit reserves (Nadeel €1.342.000)
- Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: schuldhulpverlening (€196.000 nadeel)
- Het budget van €196.000 Steun- en herstelpakket schuldenbeleid wordt overgeheveld naar 2024 en toegevoegd aan het budget van de plan van aanpak IOM/ IOM/SHV.
- Taakveld 6.3 Inkomensregeling : armoedebestrijding (€1.750.549 nadeel)
- Een lagere putting van €232.600 implementatie nieuw beleidsplan en een lagere putting van €231.800, energietoeslag studenten wordt overgeheveld naar 2024. Zie budget overhevelingen
- Het nadeel van €450.000 op actieplan Buig, nadeel van €165.000 breed offensief wordt overgeheveld naar 2024 en het budget van €65.000 voor Arbeidsmarktbeleid is nog niet ingezet.
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Implementatie nieuw beleidsplan (Inzet op ondersteuning en geldzorgen) | 258 | 233 | -25 |
Compensatie en ondersteuning energiekosten | 3.606 | 0 | -3.606 |
Kindregelingen/ kansen voor kinderen | 40 | 0 | -40 |
Breedoffensief | 165 | 165 | 0 |
Aanvalsplan Buig | 450 | 450 | 0 |
Bijzondere bijstand studenten - energie | 230 | 230 | 0 |
Steun- en herstelpakket schuldenbeleid | 196 | 196 | 0 |
Totaal | 4.946 | 1.274 | -3.672 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | -1.257 |
Saldo budgetoverheveling | -3.672 |
Saldo na budgetoverheveling | -4.929 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (nadeel €4.929.000)
Het nadeel is te verklaren door de in 2023 reeds betaalde energiekosten ten behoeve van de energietoeslag 2023. De middelen daarvoor zijn in de decembercirculaire 2023 (€5.437.000) beschikbaar gesteld. Het tekort van €1.831.002 wordt gedekt uit deze middelen. De middelen van de decembercirculaire zijn verantwoord op het programma Algemene dekkingdmiddelen, terwijl de budgetoverheveling voor een bedrag van €3.606.000 via het inhoudelijk programma loopt.
Daarnaast is het resultaat binnen schuldhulpverlening €397.000 voordelig. De inzet van apparaatslasten vanuit het team BAD voor de uitvoeringskosten zijn €310.000 hoger. Er is een voordeel op het project toeslagenaffaire van €535.000. De inkomsten voor diverse projecten binnen schuldhulpverlening zijn €158.000 hoger. De inkomsten vanuit het UWV zijn €108.000 voor het jaar 2023. Er is een bedrag van €52.000 gestort in de voorziening dubieuze debiteuren BAD.
Het budget van € 261.000 voor de implementatie van het nieuwe pakket Pink wordt niet overgeheveld. De kosten zijn gemaakt binnen het programma Bedrijfsvoering en worden doorbelast naar het programma Inkomensondersteuning en arbeidsmarkt. Deze correctieboeking wordt meegenomen met de correctieboekingen voor het jaarwerk 2023.
Voorzieningen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 60 | 60 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 0 | 0 | 80 | 80 |
Saldo | 0 | 0 | 20 | 20 |
Toelichting
Dit betreft de herwaardering dubieuze debiteuren bijstandsvorderingen en BBZ.