Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportagedatum | 1 januari 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo wordt er samen met de Provincie, netwerkbeheer, OostNL en de exploitant van de windturbines onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een smart energy hub. De eerste fase van dit onderzoek is gestart in 2023 en loopt nog door tot en met het eerste kwartaal van 2024. De huidige netcongestie maakt de noodzaak voor een alternatieve energievoorziening zoals een energy hub nog meer zichtbaar. We merken dat de netcongestie een steeds groter probleem wordt voor de kavelkopers. Ze hebben geen zekerheid over hun energievoorziening via het reguliere netwerk van Liander en alternatieve voorzieningen zijn nog niet concreet genoeg en brengen extra kosten met zich mee. Met name de grotere kavels met relatief veel stroomgebruik hebben hier last van. Om deze reden hebben we alleen 3 kleinere kavels in verkoop gebracht het afgelopen kwartaal. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte Westelijk deel Naast kavel 15 zijn ook de kavels 12 en 13 in verkoop genomen vanaf 1 december 2023. De inschrijftermijn loopt af op 7 maart 2024 om 17.00 uur. De kavels hebben een omvang tussen 2.000 en 3.000 m2 en hebben een m2 prijs van € 185,-- exclusief BTW en kosten koper. Buiten de inschrijving is gebleven een kavel (6) die gereserveerd is voor Trebbe /Dijkham. Zij hebben een bouwclaim en daarmee een recht op een kavel/ontwikkeling op A1 Bedrijvenpark Deventer West. Daarnaast is er nog een kavel (8) gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Kavel 18 is niet in eigendom van de gemeente en wordt door een private partij ontwikkeld. Een aanvraag voor een omgevingsvergunning is door deze partij ingediend. De op deze kavel aanwezige bebouwing wordt in overleg met de gemeente gesloopt in 2024. Een deel van de te slopen bebouwing staat op gemeentegrond en wordt door de gemeente gesloopt. De overige hier niet genoemde kavels worden de aankomende jaren gefaseerd in verkoop gebracht. De netcongestie heeft mogelijk gevolgen voor het uitgifte tempo van de bedrijfskavels. Dit wordt nader toegelicht onder de risico’s. Naast de bedrijfskavels heeft de gemeente bestaand vastgoed in eigendom dat openbaar verkocht gaat worden. De woning aan de Olthoflaan 27 is verkocht in Q4. De inschrijftermijn voor de verkoop van de woning aan de Molbersteeg 1 loopt af in het eerste kwartaal van 2024. De kavel aan de Molbersteeg 2 (zonder bebouwing) is in Q4 binnen de inschrijftermijn niet verkocht. De kavel blijft te koop staan. De voormalige boerderij aan de Dortherweg 13 gaat in 2024 in de verkoop. Uitgifte Oostelijk deel Eén verkochte kavel wordt nog niet bebouwd door koper. Dit is niet in overeenstemming met de schriftelijk overeengekomen bouwplicht. We hebben de koper van de kavel hierop aangesproken. Bouwrijp, en woonrijpmaken De nutsbedrijven hebben de aanleg van het hoofdleidingennet (middenspanning elektra en waterleiding) gerealiseerd. T.b.v. een toekomstig glasvezelnetwerk zijn er door de gemeente mantelbuizen aangelegd. Netcongestie De gemeente is samen met de kopers en de netbeheerder actief op zoek naar oplossingsrichtingen, waaronder de opzet van een collectieve energy hub. We verwachten dat het resultaat van dit onderzoek begin 2024 afgerond kan worden. De kavels 9,10 en 19 zijn in beeld als locaties voor mogelijke opslag van lokaal opgewekte energie in batterijen. Voor alle kavels zijn door de gemeente inmiddels kleinverbruikaansluitingen aangevraagd. Voor de kavels 9 t/m 15 (kleine kavels) is de inschatting dat dit voldoende is. Liander moet hiervoor nog een laagspanningsnetwerk aanleggen. Planning hiervan is op dit moment Q2-2025. De aansluitkosten zijn een voorinvestering vanuit de grondexploitatie en wordt uiteindelijk betaald door de kopers van de kavels. Mogelijk wordt er een collegebesluit voorbereid met het voorstel om een voorinvestering te doen voor de aansluitkosten vanuit de grondexploitatie en dit uiteindelijk door te belasten aan de kopers van de kavels. Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | Op koers | |
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2022 verlaagd naar € 19,4 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening is een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Op dit moment wordt de actualisatie van de grondexploitatie voorbereid. De uitkomsten van de actualisatie zijn begin 2024 bekend en worden gepresenteerd in de nota waardering en uiteindelijk in het MPG als onderdeel van de jaarrekening. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering kwam bij de jaarrekening daarmee op € 3 mln. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 mln. (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht worden dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. In de aankomende maanden zal duidelijker worden welke financiële gevolgen de netcongestie voor de gemeente kan hebben en hoe groot de kans is dat deze situatie zich voordoet. Bij de zomeractualisatie is de kans van optreden van dit risico verhoord en is het totale risicobedrag voor het A1 Bedrijventerrein met circa € 0,5 toegenomen tot een totaalbedrag van ruim € 3,5 mln. Gebleken is dat de netcongestie en het onderzoek naar de SEH de nodige tijd en investeringen vergt. Daarnaast is de huidige verkoopmethodiek arbeidsintensief en vraagt samen met de netcongestie de nodige juridische inzet om dit in goede banen te leiden. Verder is het risico op vertraging aanwezig waarmee de druk op de plankosten toeneemt. Bij de actualisatie zullen de huidige budgetten tegen het licht worden gehouden en de verwachting is dat de plankosten omhoog bijgesteld moeten worden als gevolg van deze ontwikkelingen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2024 | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |