Het programma omvat de zorg en verantwoordelijkheid voor een goede ruimtelijke ontwikkeling en inrichting van de gemeente, zowel de stad als het platteland inclusief de dorpen en kernen.
Dit gebeurt onder andere door beleidsvoorbereiding en -uitvoering. Daartoe behoren het opstellen van planologisch kaders met een goede ruimtelijke onderbouwing, voor initiatieven uit de samenleving (een bestemmingsplan of een omgevingsvergunning).
In 2024 treedt de Omgevingswet in werking. Deventer heeft inmiddels een mooie voorsprong op andere gemeenten doordat wij al een Omgevingsvisie hebben en een Bestemmingsplan met Verbrede Reikwijdte, het bestemmingsplan Deventer, Stad en Dorpen. Dat laatste gecombineerd met een verordening voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingswet gaat grote veranderingen teweegbrengen. We zetten ondanks de uitgestelde wet al flinke stappen om in 2024 overeenkomstig de wet te werken. Voor een flink deel werken we al Omgevingswetproof. De samenleving is daarbij zoveel als mogelijk aan zet. Wij geven vooral de hoofdlijnen, inspirerende ambities, en een set spelregels mee, overeenkomstig onze Omgevingsvisie. De belangen van omwonenden en andere belanghebbende worden in een zorgvuldig participatietraject geborgd. De overheid is daarbij steeds meer de verbinder en bewaker van de spelregels, en dus vooral regisseur, in plaats van zelf de realisator. De gemeente blijft echter wel degene die uiteindelijk beslist op een initiatief, vanuit haar publieke rol en verantwoordelijkheid.
Verder leggen wij via het ruimtelijke spoor vaak de basis voor de realisatie van de doelstellingen van andere beleidsvelden, zoals Bereikbaarheid, Parkeren en Wonen. Wij dragen bij aan goede afspraken met o.a. de corporaties over de volkshuisvesting. We zijn actief richting onze partners om de grote woningbouwopgave te helpen realiseren. Deventer heeft grote ambities uitgesproken om een bijdrage te leveren aan het oplossen van de ‘woningnood’. We onderzoeken hoe en onder welke voorwaarden we tot 2035 11.000 woningen aan de huidige voorraad toe kunnen voegen. In 2023 bleef een grote vraag naar woningen bestaan. Gemeentebreed zijn er 477 woningen opgeleverd. We bewaken daarbij de kwaliteit van het landelijk gebied dat zich geconfronteerd ziet met een grote druk op de ruimte, vanwege de vraag naar nieuwe woningen, maar ook door ruimte vragen vanuit de sector zelf, vanuit energie (wind, zon), natuur, water, recreatie etc.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Kwaliteit stad en land
We ontwikkelen en versterken de bestaande, specifieke (ruimtelijke) kwaliteiten van stad en land, zoals onder andere verankerd in de Omgevingsvisie 2019.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
a. Op 31 mei is de raad geconsulteerd over de uitkomsten van fase 2 en het afwegingskader Wonen Ruimte Stad. De aandachtspunten die benoemd zijn door de raad, worden in fase 3 meegenomen. Het plan van aanpak voor fase 3 is op 5 oktober 2023 aan de raad gestuurd.Historie
Toelichting
Historie
Historie
Toelichting
Historie
Doelstelling - Bereikbaar Deventer
We verbeteren de bereikbaarheid van Deventer. We beschouwen daartoe opnieuw onze hoofdwegenstructuur op actualiteit en pakken de knelpunten aan. We blijven inzetten op een autoluwe binnenstad en faciliteren daartoe het parkeren aan de randen van de stad. We zetten onze inzet op nieuwe vormen van duurzame mobiliteit voort met extra aandacht voor de fiets, inclusief de stalling daarvan.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Levendig Deventer
Een leefbaar en fijn Deventer vraagt om inzet van ons allemaal. We maken daarbij proactieve, realistische stappen in 2023 om de klimaatdoelen te halen en waar mogelijk te versnellen. Bij de energietransitie zetten we in op een zorgvuldige dialoog en participatie met de samenleving over zowel de korte als de langere termijn. We investeren in een leefbare en schone omgeving en doen dat in gesprek met inwoners. We vragen hen input om mee te denken over de oplossingen.
Prestaties
Historie
Historie
Doelstelling - Evenwichtige Woningvoorraad
We zorgen in samenspraak met onze partners voor een evenwichtige woningvoorraad die aansluit op de behoefte in Deventer, zowel naar aantal als naar aard. We zetten daarbij in op een versnelling van de productie, vanwege de grote vraag naar goede woningen. We passen daarbij de principes uit de Omgevingsvisie en de (geactualiseerde) Woonvisie toe. We streven naar evenwichtige wijken en buurten, en benutten bestaande kwaliteiten. Inbreiding gaat voor uitbreiding. We geven verder vorm en inhoud aan het traject Wonen en Voorzieningen, overeenkomstig de vastgestelde Routekaarten.
Relatie met strategisch doel
Duurzaam Deventer
Deventer staat voor de grote opgave en noodzaak om veel woningen bij te bouwen. Met het programma Wonen en Voorzieningen geven we hier uitvoering aan en maken we keuzes over de bouwlocaties. We pakken de kansen om jong arbeidspotentieel aan ons te binden ter versterking van onze arbeidsmarkt, maar ook ter versterking van ons voorzieningenniveau. We investeren fors om deze opgave te realiseren en stellen een fonds infrastructuur in dat tevens benut kan worden als co-financiering op subsidieaanvragen die we doen.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De werkzaamheden lopen door in 2024Toelichting
Historie
Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
In 2023 zijn locaties voorgesteld voor de bouw van ca. 130 woningen (Diepenveen, Steenbrugge en Het Vlier). Er zijn nog nieuwe voorstellen in voorbereiding.Toelichting
Historie
Toelichting
Historie
Historie
Standenregister
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 8.043 | 5.000 | -3.043 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 2.250 | 0 | -2.250 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 1.261 | 416 | -845 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstraat | 0 | 28 | 28 | 2023-215 | |
Verkoop standpl Zweedsestraat 43 | 0 | 20 | 20 | 2023-408 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 0 | 47 | 47 | 2023-422 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 0 | 52 | 52 | 2023-265 | |
1e kwartaalrapportage 2023 | 476 | 0 | -476 | ||
Master- en beeldkwaliteitsplan Handelskade | 110 | 0 | -110 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | -103 | 81 | 184 | ||
Locatiekeuze Flexwonen | 2.223 | 2.223 | 0 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -414 | -584 | -170 | ||
Overdracht woonwagenstandplaatesen | 520 | 0 | -520 | ||
Totaal programma | 14.366 | 7.283 | -7.083 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 0 | 57 | 57 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 152 | 356 | 204 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 840 | 840 | ||
Verkoop standpl Stalpaert vd Wielenstraat | 28 | 0 | -28 | 2023-215 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 43 | 20 | 0 | -20 | 2023-408 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 52 | 0 | -52 | 2023-265 | |
Verkoop standpl Zweedsetraat 27 en 35 | 47 | 0 | -47 | 2023-322 | |
Master- en beeldkwaliteitsplan Handelskade | 0 | 110 | 110 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 0 | -8 | -8 | ||
Overdracht woonwagenstandplaatsen | 0 | 520 | 520 | ||
Totaal programma | 299 | 1.875 | 1.576 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Ruimtelijke ontwikkeling | 4e kwartaalrapportage 2022 | 8 | 0 | -8 | |
Totaal programma | 8 | 0 | -8 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 8.043 | 14.366 | 11.004 | -3.362 |
Baten | 5.000 | 7.283 | 7.281 | -2 |
Voor resultaatbestemming | -3.043 | -7.083 | -3.723 | 3.360 |
Stortingen in reserves | 0 | 300 | 300 | 0 |
Puttingen uit reserves | 57 | 1.875 | 1.036 | -838 |
Na resultaatbestemming | -2.986 | -5.508 | -2.986 | 2.522 |
Het programma bestaat uit de taakvelden
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
8.1 Ruimtelijke ordening
8.3 Wonen en bouwen
Exploitatie
Lasten (Voordeel €3.362.000)
- Taakveld Ruimtelijke ordening
- Meerjarige projecten: Ten opzichte van de begroting zien we over 2023 een onderschrijding van de lasten. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het overhevelen van de uitvoering van projecten van 2023 naar 2024. Achterliggende oorzaak is de beschikbare capaciteit en langere doorlooptijd wat veroorzaakt dat de projecten niet tijdig opgepakt konden worden in 2023 en daarom worden overgeheveld naar 2024. Onder Budgetoverhevelingen is weergegeven om welke projecten het gaat. In het bijzonder gaat dit op voor begrootte uitgaven inzake de projecten: Wonen boven Winkels (€500.000), Leader (€450.000) en Flexwonen (€2.000.000).
Kijken we naar het exploitatieresultaat na budgetoverheveling dan zien we, binnen de verbijzondering van de taakvelden, de volgende afwijkingen:
- Gebieds- en locatie ontwikkeling
Zowel aan de baten als lasten kant zien we een overschrijding van de begroting. Dit komt doordat er veel meer projecten zijn opgepakt dan dat er waren begroot. De uitgaven worden vaak volledig gedekt doordat, op basis van intentieovereenkomsten, lasten verhaald kunnen worden op de initiatiefnemers van de projecten. Het negatieve resultaat van ruim € 100.000 op dit programmaonderdeel wordt hoofdzakelijk verklaard door ondersteunende, juridische- en coördinerende werkzaamheden bij inbreidingslocaties, welke niet te verhalen zijn op de initiatiefnemers van projecten. - Ruimtelijke planning en beleidsadvisering:
De overschrijding van de begrote lasten wordt veroorzaakt door Woo-verzoeken en de uitvoering van de Rood voor Rood regeling. De lasten hiervan zijn niet te verhalen op derden en zijn niet gedekt vanuit de gemeentelijke begroting (€ 150.000). Voor de implementatie van de omgevingswet is een tekort van € 30.000. Dit tekort wordt gedekt uit de beschikbare middelen vrijgekomen uit de decembercirculaire (€ 505.000). Het overschot op deze vrijgekomen middelen wordt ingezet voor bijkomende lasten in 2024 n.a.v. de invoering van de omgevingswet. - Taakveld Wonen en Bouwen (€180.000 nadeel)
- Volkshuisvesting beleid en uitvoering. De overschrijding van de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer gemeentelijke kosten ( €180.000) zijn gemaakt dan begroot voor de realisatie van woonbeleid, het opstellen van de woonvisie en de afstemming met coöperaties. Daarnaast waren de kosten voor programmamanagement ook hoger dan begroot vanwege inhuur.
- Volkshuisvesting beleid en uitvoering. De overschrijding van de lasten wordt voornamelijk veroorzaakt doordat er meer gemeentelijke kosten ( €180.000) zijn gemaakt dan begroot voor de realisatie van woonbeleid, het opstellen van de woonvisie en de afstemming met coöperaties. Daarnaast waren de kosten voor programmamanagement ook hoger dan begroot vanwege inhuur.
Baten (Nadeel €2.000)
- Taakveld Wonen en Bouwen
- Per saldo zijn de begrote baten in lijn met de gerealiseerde baten. Binnen het totaal aan baten zien we een overschrijding op de bouwleges (€700.000). De overschrijding van de begrote baten wordt hoofdzakelijk veroorzaak doordat er in het vierde kwartaal een fors aantal meer bouwaanvragen zijn verwerkt en daarmee meer bouwleges zijn ontvangen. We zien dat veel initiatiefnemers, voorafgaand aan de inwerkingtreding van de nieuwe omgevingswet per 1 januari 2024, graag nog hun bouwaanvraag verwerkt wilden hebben. Daar tegenover staan onderschrijdingen van baten. Dit doordat projecten vertraging op hebben gelopen waarmee baten zijn gemoeid. De projecten krijgen vervolg in 2024. Dit te weten Vitaal platteland (€250.000) en Kavelruil Salland (300.000).
Reserves
Puttingen uit reserves (Nadeel €838.000)
De putting uit de reserves zijn voor ruim €840.000 lager uitgevallen dan begroot. Dit heeft betrekking op minder bestedingen inzake: de software ten dienste van het programma Ruimtelijke Ontwikkeling (€270.000), het project Vitaal Platteland (€244.000) en bestedingen vanuit het project "Kracht van Salland" (€69.000).
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Software Ruimtelijke Ontwikkeling | 338 | 350 | 12 |
Mobiliteitsstudie Poort van Deventer | 135 | 15 | -120 |
Melksterweide en Parkeerbeleid | 40 | 0 | -40 |
Herijking Hoofdwegenstructuur | 71 | 0 | -71 |
Planologoe Algemeen | 29 | 0 | -29 |
Visie op Hoogbouw | 5 | 0 | -5 |
Gevelfonds | 100 | 0 | -100 |
Planontwikkeling Stadshof | 65 | 65 | 0 |
Programmering Woningbouw fase 3 | 110 | 0 | -110 |
Ruimtelijke Verkenningen Deventer Stad | 63 | 0 | -63 |
Onderzoek Biovergister | 14 | 14 | 0 |
Ruimtelijke Verkenning Bathmen | 88 | 0 | -88 |
De Nieuwe Keizer | 31 | 31 | 0 |
Actieplan Landelijk Gebied | 58 | 0 | -58 |
Advisering Leader Platteland | 137 | 0 | -137 |
Kracht van Salland | 80 | 70 | -11 |
Vitaal Platteland | 356 | 244 | -112 |
Leader 2023 ev. | 320 | 0 | -320 |
Erfcoaches | 33 | 0 | -33 |
Implementatie Omgevingswet | 477 | 0 | -477 |
Kavelruil Salland | 311 | 311 | 0 |
Wet Kwaliteitsborging | 165 | 0 | -165 |
Wonen boven Winkels | 500 | 0 | -500 |
Flexpools | 53 | 0 | -53 |
Flexwoningen | 2.111 | 2.111 | 0 |
Totaal | 5.691 | 3.211 | -2.480 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 2.522 |
Saldo budgetoverheveling | -2.480 |
Saldo na budgetoverheveling | 42 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €42.000)
Het positieve saldo wordt veroorzaakt doordat in het vierde kwartaal meer bouwaanvragen dan begroot geleid hebben tot inkomsten van bouwleges (€560.000). Daarnaast zien we binnen het programma een toename aan kosten voortvloeiende uit Woo-verzoeken, ondersteunende- coördinerende- en juridische werkzaamheden.
Het budget voor de implementatie van de omgevingswet van €477.000 is overgeheveld naar 2024. Het nadeel wordt gedekt door een hogere bijdrage vanuit de decembercirculaire 2023.
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 0 | 8 | 10 | 2 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | 0 | -8 | -10 | -2 |
Toelichting
De uitgaven t.l.v. investeringen hebben betrekking op het project Stadshof. In verband met de prioritering van projecten heeft dit project minder vooruitgang geboekt in 2023. In 2024 zal het project vervolg krijgen met meer prioriteit.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
Aankoop en doorgang Stadshof | 8.1 | Behoeft aandacht | In verband met personele capaciteitstekorten is de prioritering van dit project doorgeschoven naar 2024. Het project zal in 2024 in breder verband worden opgepakt binnen de gebiedsgerichte aanpak centrumschil de Kien. | |