Het bestuursakkoord "Met lef & liefde voor Deventer" spreekt over grote kansen en uitdagingen op het gebied van werk, duurzaamheid, zorg, evenementen en samen leven. Dat vraagt om een organisatie die zich makkelijk organiseert rond deze opgaven. Een organisatie die goed functioneert, die zowel robuust is als wendbaar. Daarover gaat het programma Bedrijfsvoering.
We ontwikkelen ons tot een organisatie die flexibel, communicatief en netwerkend is. Zo kunnen we inspelen op wat de samenleving ons vraagt. De rol die we daarbij innemen (faciliterend, regulerend, uitnodigend of handhavend) hangt af van het maatschappelijke vraagstuk. De organisatie kent een verdeling van taken en verantwoordelijkheden, maar treedt naar buiten toe als één geheel op. De organisatie is er op gericht een optimale connectie te maken met de buitenwereld. En zorgt ervoor dat maatschappelijke vraagstukken snel en effectief worden opgepakt.
We willen een organisatie zijn waar de medewerkers met trots en plezier werken. Dat doen we in duurzame huisvesting waarin gebouw en voorzieningen optimaal worden benut. In een organisatie waar integraal gewerkt wordt, over domein- en teamgrenzen heen. Waar we sturen op basis van vertrouwen: minder kaders, maar wel steviger en met korte beslislijnen. En volgens de kernwaarden zorgzaam, verantwoordelijk, open en durf.
Inwoners en ondernemers verwachten dat we onze informatievoorziening op orde hebben. Tot de basis daarvan behoort het borgen van privacy en informatieveiligheid. Ook vraagt dit om een gemeentelijke organisatie die datagedreven werkt.
Er is een sterke focus op de financiële soliditeit van de gemeente. Op ons financieel portaal zijn begroting en andere financiële stukken volledig digitaal beschikbaar. Besturen betekent vooraf kaderen, vervolgens het goede handelen en achteraf verantwoorden. De gemeente Deventer wil graag laten zien dat zij in control is. Zo verantwoorden we open en transparant aan onze inwoners wat we voor de gemeenschap doen. Control is daarmee een essentieel onderdeel voor de gemeente om succesvol te zijn.
Deventer, Olst-Wijhe en Raalte (DOWR) hebben een samenwerkingsverband op het gebied van bedrijfsvoering. De financiële administratie, gemeentelijke belastingen, ICT, facilitaire zaken en het inkoopadvies leveren we in dit verband vanuit de gemeente Deventer. Continu innoveren is op alle percelen het uitgangspunt.
Soort wijziging
Status
Doelstelling - Datagedreven werken
We werken datagedreven en met een eigentijdse informatievoorziening, waardoor we voor minimaal 95% voldoen aan de BIO (Baseline Informatieveiligheid Overheid)
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - De formatie van de organisatie is op sterkte en medewerkers zijn tevreden
We zoeken continue naar nieuwe mogelijkheden om personeel aan te trekken en zetten in op hun continue ontwikkeling, zodat ze met passie en plezier hun werk kunnen doen.
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Historie
Historie
Historie
Historie
Doelstelling - Solide en betrouwbare bedrijfsvoering
We voeren een solide en betrouwbare bedrijfsvoering, waarmee we voldoen aan wet- en regelgeving
Relatie met strategisch doel
Deventer werkt
De ambitie om een open bestuurscultuur te hanteren geven we uitvoering bij de grote opgaven waarvoor we staan. We willen inwoners beter betrekken bij besluiten over de eigen leefomgeving of levenssfeer en hebben daarbij extra aandacht voor jongeren en groepen die minder makkelijk van zich laten horen. Participatie en modern samenspel versterken ons gemeentebestuur en creëren maatschappelijke meerwaarde.
Prestaties
Toelichting
Historie
Toelichting 2e kwartaal rapportage 2023
De aanbesteding van het financieel systeem is in 2023 opgezet en uitgevoerd. Vanwege krapte in capaciteit en omdat een zorgvuldige voorbereiding op de implementatie nodig is, zal de implementatie een jaar later gereed zijn.Toelichting 3e kwartaal rapportage 2023
De aanbesteding van het financieel systeem is in 2023 opgezet en uitgevoerd. Vanwege krapte in capaciteit en omdat een zorgvuldige voorbereiding op de implementatie nodig is, zal de implementatie een jaar later gereed zijn.Historie
Historie
Exploitatie (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 39.594 | 8.931 | -30.663 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 3.936 | 1.370 | -2.566 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 888 | 30 | -858 | ||
Ambtelijke wijziging | 128 | 159 | 31 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 451 | 34 | -417 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 230 | -14 | -244 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -1.325 | -539 | 786 | ||
Totaal programma | 43.902 | 9.971 | -33.931 | ||
Reserves (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 1.519 | 1.384 | -135 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 985 | 985 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 0 | 925 | 925 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 30 | 46 | 16 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 751 | 0 | -751 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | 522 | -402 | -924 | ||
Totaal programma | 2.822 | 2.938 | 116 | ||
Investeringen (bedragen x €1.000) | |||||
Programma | Besloten via | Lasten | Baten | Saldo | Document |
Bedrijfsvoering | Meerjarenbegroting 2023-2026 | 2.149 | 0 | -2.149 | |
3e kwartaalrapportage 2022 | 300 | 0 | -300 | ||
4e kwartaalrapportage 2022 | 371 | 0 | -371 | ||
1e kwartaalrapportage 2023 | 865 | 0 | -865 | ||
2e kwartaalrapportage 2023 | 13 | 0 | -13 | ||
3e kwartaalrapportage 2023 | -158 | 0 | 158 | ||
Totaal programma | 3.540 | 0 | -3.540 |
Exploitatie prognose
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening Prognose | Verschil Prognose | |
Lasten | 39.596 | 43.903 | 40.763 | -3.140 |
Baten | 8.931 | 9.972 | 9.515 | -457 |
Voor resultaatbestemming | -30.665 | -33.932 | -31.249 | 2.683 |
Stortingen in reserves | 1.519 | 2.821 | 2.659 | -163 |
Puttingen uit reserves | 1.384 | 2.938 | 1.847 | -1.091 |
Na resultaatbestemming | -30.799 | -33.815 | -32.060 | 1.755 |
Het programma bestaat uit het taakveld
0.4 ondersteuning organisatie (overhead)
Exploitatie
Lasten (Voordeel €3.140.000)
Alle afwijken op lasten en baten landen op taakveld 0.4 ondersteuning organisatie (overhead)
- Dit bedrag betreft voor €2.730.000 lasten voor projecten die worden overgeheveld naar 2024 (zie budgetoverhevelingen)
- Lagere exploitatielasten ICT samenwerking DOWR in totaal €824.000. Deventer aandeel hierin is €532.000. Een deel van dit voordeel (kantoorautomatisering en programma-overstijgende ICT-kosten) betreft het programma bedrijfsvoering. ICT.Kosten voor specifieke taakvelden ruimtelijk, sociaal of burgerzaken worden verantwoord op deze programma's.
- Het ICT-resultaat betreft vooral eenmalig lagere licentiekosten. Kapitaallasten KCC gaan later in, omdat de implementatie van
de nieuwe KCC-oplossing langer loopt. Budgetten voor andere lagere licentiekosten zijn vanaf 2024 ingezet als dekking voor
AV-middelen. Van eenmalig beschikbaar gesteld budget voor informatieveiligheid valt in 2023 €125.000 vrij. - Kosten facilitaire zaken samenwerking DOWR zijn €119.000 lager dan begroot. Dit betreft volledig huisvestingskosten voor Olst Wijhe en Raalte, die worden doorbelast aan deze gemeenten.
- Lagere kosten juridische zaken (voordeel €95.000) en Inkoop (voordeel €36.000)
- Voordeel op communicatie door later invullen vacatureruimte en hogere toerekening uren aan projecten(voordeel €89.000)
- Nadeel op loon- en inhuurkosten Financiën(Nadeel €46.000)
- Lagere kosten Personele zaken (voordeel €26.000)
- Overige bedrijfsvoeringskosten (nadeel €45.000)
Baten (Nadeel €457.000)
- Lagere inkomsten door budgetoverhevelingen lasten en baten (zie budgetoverhevelingen) (nadeel €43.000)
- Lagere doorbelastingen aan Ost Wijhe en Raalte door voordelen op ICT kosten (Nadeel €382.000)
- Lagere doorbelasting aan Olst Wijhe en Raalte door voordelen gemeenschappelijke facilitaire kosten (nadeel €94.000)
- Overige verschillen inkomsten communicatie, personeel, financiën (nadeel €62.000)
Reserves
Stortingen reserves (Nadeel €163.000) :
- Reserve overlopende posten
- Voor datagestuurd werken is een begrote storting van €650.000 verrekend met een begrote putting van €150.000 (nadeel €150.000).
- Voor project innovatieve werkgever voor jongeren was in de derde kwartaalrapportage een storting van €12.750 begroot, de uitgaven zijn echter alsnog in 2023 gekomen, waardoor de storting vervalt (nadeel €12.750).
Putting reserves (Nadeel €1.091.000)
- De begrote putting uit de reserve overlopende posten is overgeheveld naar 2024 omdat de uitgaven die daarmee gedekt worden, nog niet zijn gerealiseerd (zie budgetoverhevelingen) (nadeel €919.303)
- Lagere putting datagestuurd werken verrekend met lagere storting (nadeel €150.000)
- Lager putting Polstraat 12 en Afstand tot de arbeidsmarkt, kosten zijn lager (nadeel €21.350)
Budgetoverhevelingen
(bedragen x €1.000) | |||
Onderwerp | Lasten | Baten | Saldo |
---|---|---|---|
Werving en Selectie Woningbouw | 20 | 0 | -20 |
Projectbegeleiderspoule | 36 | 0 | -36 |
Teamontwikkeling FC | 78 | 78 | 0 |
Privacy Officer | 37 | 37 | 0 |
I-uitvoeringsplan onvoorzien/klein bier | 52 | 52 | 0 |
Purple HRM | 50 | 0 | -50 |
BAG | 32 | 0 | -32 |
De 5 wetten | 18 | 18 | 0 |
Directiebudget | 252 | 0 | -252 |
Directtiebudget reservering Fin Adm | 73 | 0 | -73 |
Informatieveiligheid | 222 | 222 | 0 |
Contactplatform | 594 | 58 | -537 |
Hybride vergaderen | 57 | 0 | -57 |
Smart city | 200 | 0 | -200 |
Aanbesteding software omgevingswet | 215 | 205 | -10 |
Softwareprojecten | 877 | 763 | -114 |
Totaal | 2.813 | 1.433 | -1.381 |
Saldo na resultaatbestemming en budgetoverheveling
(bedragen x €1.000) | |
Saldo | |
Saldo na resultaatbestemming | 1.755 |
Saldo budgetoverheveling | -1.381 |
Saldo na budgetoverheveling | 374 |
Toelichting voorlopig saldo na budgetoverheveling (voordeel €374.000)
Personeel en Organisatie (€85.000 voordeel)
Dit saldo moet nog worden gecorrigeerd. Een nog te betalen post voor naheffing werkkostenregeling van €152.000 is nog niet in het resultaat verwerkt. Er resteert dan een nadeel van €47.000, vooral verklaard door de naheffing op belaste werkkosten. De loonkosten zijn €90.000 lager doordat vacatures voor nieuwe functies later zijn ingevuld. Kosten voor arbo-advies en werving en selectie zijn hoger.
Financiën (€87.000 nadeel)
Licht nadeel op loon- en inhuurkosten, externe onderzoeken onder meer voor fiscaliteit en interne controle en kosten betalingsverkeer. Inkomsten dwangbevelen zijn iets lager dan begroot.
Facilitaire zaken (€4.000 voordeel)
Als gevolg van de aanpassing renteomslag van 2,3% naar 1,7% wordt er €203.000 minder rente doorbelast. Het ontstane voordeel wordt via het programma Algemene Dekkingsmiddelen gestort in de generieke weerstandsreserve. Loonkosten zijn €75.000 lager, overige voordelen €5.000. Op energiekosten is een nadeel van €234.000, de reparatie van de noodkoeling MER-ruimte leidt tot een nadeel van €44.000.
Communicatie (€112.000 voordeel)
Kosten voor interne communicatie zijn lager. Loonkosten zijn meer dan begroot gedekt door toerekening aan projecten.
ICT (€65.000 voordeel)
Dit betreft alleen het ICT voordeel op bedrijfsvoering. Het exploitatieresultaat DOWR-ICT is in totaal €824.000. Het aandeel Deventer hierin bedraagt €532.000. Een deel van dit voordeel (kantoorautomatisering en programma-overstijgende ICT-kosten) betreft het programma bedrijfsvoering. ICT.Kosten voor specifieke taakvelden ruimtelijk, sociaal of burgerzaken worden verantwoord op deze programma's.Het ICT-resultaat betreft vooral eenmalig lagere licentiekosten sociaal domein, KCC en applicatie Mylex. Kapitaallasten KCC gaan later in, omdat de implementatie van de nieuwe KCC-oplossing langer loopt. Budgetten voor andere lagere licentiekosten zijn vanaf 2024 ingezet als dekking voor AV-middelen. Van eenmalig beschikbaar gesteld budget voor informatieveiligheid valt in 2023 €125.000 vrij. Bij de personeelskosten zien we dat de kosten voor eigen personeel lager zijn dan begroot. Hier tegenover staan wel hogere inhuurkosten als gevolg van moeilijk invulbare functies, waar extern personeel voor moet worden ingehuurd.
Juridische zaken en inkoop (€115.000 voordeel)
Lagere kosten op inkoopadvisering €36.000, loonkosten €41.000 en vergoeding commissies €13.000, voordeel gegevensbescherming en privacy door later ingevulde vacatureruimte €99.000. Op kosten voor beroep en bezwaar is een nadeel van €74.000
Overige bedrijfsvoering (voordeel €81.000 op dekking overheadkosten).
Investeringen
(bedragen x €1.000) | ||||
Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 2.149 | 3.539 | 1.750 | -1.790 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 6 | 6 |
Saldo | -2.149 | -3.539 | -1.744 | 1.796 |
Er is inzichtelijke gemaakt welke investeringen binnen boven het programma over- of onderschrijding >€ 200.000 binnen de begrote jaarschijf 2023 hebben. Deze investeringen lopen of voor of achter op de planning. Alle investeringen passen binnen de daarvoor beschikbaar gestelde meerjarige ramingen.
(bedragen x €1.000) | ||||
Naam | Baten/Lasten | Begroting 2023 | Realisatie 2023 | Restant 2023 |
---|---|---|---|---|
Audiovisuele middelen DOWR | Lasten | 213 | 0 | 213 |
Hybride vergaderen DEV | Lasten | 243 | 11 | 232 |
Toelichting
De lasten voor ICT investeringen zijn €1.610.000 lager dan begroot.
Kosten voor ICT-projecten lopen door naar 2024. Dit betreft onder meer audiovisuele middelen (€213.000), hybride vergaderen (€289.000), AV-middelen raadzalen DOWR ( €315.000), softwarelaag cloud werkplekken (€150.000), firewall (€98.000), loadbalancer (€99.000), laptops en fatclients (€109.000) en hardware servers/blades/enclosures (€106.000).
In de meerjarige investeringsplanning (roadmap) die elk jaar in het voorjaar wordt geactualiseerd, worden de effecten van de realisatie 2023 verwerkt.
Van het investeringsbudget voor Toekomst Gericht Werken (TGW) is €185.000 nog niet besteed. Het krediet zal bij jaarrekening worden afgesloten.
Voor 2024 en verder zal een nieuw investeringsplan worden voorgelegd aan de Raad, waarbij de vrijvallende kapitaallasten zullen worden benut voor de dekking van aanpassingen aan gebouw en inventaris.
4e kwartaal
Naam | Taakveld | Voortgang | Stand van zaken | |
---|---|---|---|---|
ICT - Roadmap | 0.4 | Op koers | ||
Toekomst gericht werken | 0.4 | Op koers |