Bedrijventerrein A1
Projectnaam | A1 Bedrijvenpark Deventer | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportagedatum | 1 januari 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
Zuidelijk van de A1 en gelegen tussen de N348, het dorp Epse en de spoorlijn Deventer-Zutphen ligt de locatie voor de vestiging van het nieuwe bedrijventerrein: A1 Bedrijvenpark Deventer. Het totale projectgebied is ongeveer 120 ha. groot, waarvan 60 ha. netto uitgeefbaar is voor de vestiging van bedrijven om daarmee een belangrijke impuls te geven aan de economische groei en de werkgelegenheid in Deventer. Zie in de bijlage de situatieschets met kavelindeling. Het terrein heeft hoge duurzaamheidsdoelstellingen. Zo wordt er samen met de Provincie, netwerkbeheer, OostNL en de exploitant van de windturbines onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een smart energy hub. De eerste fase van dit onderzoek is gestart in 2023 en loopt nog door tot en met het eerste kwartaal van 2024. De huidige netcongestie maakt de noodzaak voor een alternatieve energievoorziening zoals een energy hub nog meer zichtbaar. We merken dat de netcongestie een steeds groter probleem wordt voor de kavelkopers. Ze hebben geen zekerheid over hun energievoorziening via het reguliere netwerk van Liander en alternatieve voorzieningen zijn nog niet concreet genoeg en brengen extra kosten met zich mee. Met name de grotere kavels met relatief veel stroomgebruik hebben hier last van. Om deze reden hebben we alleen 3 kleinere kavels in verkoop gebracht het afgelopen kwartaal. | |||
Besluitvorming | |||
Samenvatting van de bestuurlijke besluitvorming omtrent A1 BP: - Bestuurlijke besluitvorming Bestemmingsplan, exploitatieplan, beeldkwaliteitsplan en grondexploitatie (Raad, november 2009); | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
Uitgifte Westelijk deel Naast kavel 15 zijn ook de kavels 12 en 13 in verkoop genomen vanaf 1 december 2023. De inschrijftermijn loopt af op 7 maart 2024 om 17.00 uur. De kavels hebben een omvang tussen 2.000 en 3.000 m2 en hebben een m2 prijs van € 185,-- exclusief BTW en kosten koper. Buiten de inschrijving is gebleven een kavel (6) die gereserveerd is voor Trebbe /Dijkham. Zij hebben een bouwclaim en daarmee een recht op een kavel/ontwikkeling op A1 Bedrijvenpark Deventer West. Daarnaast is er nog een kavel (8) gereserveerd voor een mogelijke bedrijfsverplaatsing (De Roos Internationaal Transport B.V.). Kavel 18 is niet in eigendom van de gemeente en wordt door een private partij ontwikkeld. Een aanvraag voor een omgevingsvergunning is door deze partij ingediend. De op deze kavel aanwezige bebouwing wordt in overleg met de gemeente gesloopt in 2024. Een deel van de te slopen bebouwing staat op gemeentegrond en wordt door de gemeente gesloopt. De overige hier niet genoemde kavels worden de aankomende jaren gefaseerd in verkoop gebracht. De netcongestie heeft mogelijk gevolgen voor het uitgifte tempo van de bedrijfskavels. Dit wordt nader toegelicht onder de risico’s. Naast de bedrijfskavels heeft de gemeente bestaand vastgoed in eigendom dat openbaar verkocht gaat worden. De woning aan de Olthoflaan 27 is verkocht in Q4. De inschrijftermijn voor de verkoop van de woning aan de Molbersteeg 1 loopt af in het eerste kwartaal van 2024. De kavel aan de Molbersteeg 2 (zonder bebouwing) is in Q4 binnen de inschrijftermijn niet verkocht. De kavel blijft te koop staan. De voormalige boerderij aan de Dortherweg 13 gaat in 2024 in de verkoop. Uitgifte Oostelijk deel Eén verkochte kavel wordt nog niet bebouwd door koper. Dit is niet in overeenstemming met de schriftelijk overeengekomen bouwplicht. We hebben de koper van de kavel hierop aangesproken. Bouwrijp, en woonrijpmaken De nutsbedrijven hebben de aanleg van het hoofdleidingennet (middenspanning elektra en waterleiding) gerealiseerd. T.b.v. een toekomstig glasvezelnetwerk zijn er door de gemeente mantelbuizen aangelegd. Netcongestie De gemeente is samen met de kopers en de netbeheerder actief op zoek naar oplossingsrichtingen, waaronder de opzet van een collectieve energy hub. We verwachten dat het resultaat van dit onderzoek begin 2024 afgerond kan worden. De kavels 9,10 en 19 zijn in beeld als locaties voor mogelijke opslag van lokaal opgewekte energie in batterijen. Voor alle kavels zijn door de gemeente inmiddels kleinverbruikaansluitingen aangevraagd. Voor de kavels 9 t/m 15 (kleine kavels) is de inschatting dat dit voldoende is. Liander moet hiervoor nog een laagspanningsnetwerk aanleggen. Planning hiervan is op dit moment Q2-2025. De aansluitkosten zijn een voorinvestering vanuit de grondexploitatie en wordt uiteindelijk betaald door de kopers van de kavels. Mogelijk wordt er een collegebesluit voorbereid met het voorstel om een voorinvestering te doen voor de aansluitkosten vanuit de grondexploitatie en dit uiteindelijk door te belasten aan de kopers van de kavels. Aansluiting N348 | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
Uitvoering vind plaats binnen gestelde kaders. | |||
Financiën | Op koers | Op koers | |
A1 Bedrijvenpark is een verlieslatende grondexploitatie. De verliesvoorziening voor A1 Bedrijvenpark is met de vaststelling van de jaarrekening 2022 verlaagd naar € 19,4 miljoen. In het Meerjaren Perspectief Grondzaken bij de jaarrekening is een nadere toelichting op dit resultaat gegeven. Op dit moment wordt de actualisatie van de grondexploitatie voorbereid. De uitkomsten van de actualisatie zijn begin 2024 bekend en worden gepresenteerd in de nota waardering en uiteindelijk in het MPG als onderdeel van de jaarrekening. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Op koers | ||
In de risicoreservering is rekening gehouden met conjunctuurgevoeligheid. Dit is opgenomen door rekening te houden met de mogelijkheid dat opbrengsten kunnen dalen of dat vertraging optreedt in tempo van de uitgifte op de midden-lange termijn. Daarnaast is ook een risicoreservering aangehouden m.b.t. de taxatiewaarde of te wel kunnen de kavels verkocht worden voor de getaxeerde waarden? Verder is een risicoreservering opgenomen vanwege mogelijke vertraging door congesties. De totale risicoreservering kwam bij de jaarrekening daarmee op € 3 mln. Bij de vaststelling van de jaarrekening is het risico van de netcongestie geraamd op een impact van € 4,5 mln. (op basis van 3 jaar vertraging). Het is op dit moment erg lastig om alle gevolgen te overzien welke financiële impact een netcongestie op de kaveluitgifte kan hebben. We merken echter steeds meer dat de fasering van de kavels onder druk komt te staan. Een belangrijke oorzaak hiervan is de netcongestie. Mogelijk worden kavels daardoor later verkocht worden dan nu is voorzien en is vastgelegd in de grondexploitatie. Naast renteverlies betekent dat bijvoorbeeld ook extra plankosten omdat de looptijd van het project in dat geval toeneemt. In de aankomende maanden zal duidelijker worden welke financiële gevolgen de netcongestie voor de gemeente kan hebben en hoe groot de kans is dat deze situatie zich voordoet. Bij de zomeractualisatie is de kans van optreden van dit risico verhoord en is het totale risicobedrag voor het A1 Bedrijventerrein met circa € 0,5 toegenomen tot een totaalbedrag van ruim € 3,5 mln. Gebleken is dat de netcongestie en het onderzoek naar de SEH de nodige tijd en investeringen vergt. Daarnaast is de huidige verkoopmethodiek arbeidsintensief en vraagt samen met de netcongestie de nodige juridische inzet om dit in goede banen te leiden. Verder is het risico op vertraging aanwezig waarmee de druk op de plankosten toeneemt. Bij de actualisatie zullen de huidige budgetten tegen het licht worden gehouden en de verwachting is dat de plankosten omhoog bijgesteld moeten worden als gevolg van deze ontwikkelingen. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
zie boven | |||
Afwijking totaalplanning? | Op koers | ||
Planning op hoofdlijnen: Uitgifte laatste kavel ‘Oost’: 2024 | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In de afgelopen periode zijn hier geen verdere ontwikkelingen geweest. | |||
Overige informatie |
De Marke Zuid
Projectnaam | De Marke Zuid | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 31 december 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
Het schoolgebouw de Marke Zuid van het Etty Hillesum Lyceum (eigendom van de Stichting Carmelcollege (SCC)) en de sporthal Keizerslanden (eigendom van de Sportbedrijf Deventer) zijn aan vervangende nieuwbouw toe. Op basis van een locatie-studie is op 27 november 2018 besloten dat de vervangende nieuwbouw van beide gebouwen gaat plaatsvinden op de Marke Zuid. Aanvankelijk ging het om vervanging van het schoolgebouw op de Marke Zuid en later is besloten om ook de locatie van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) op de Marke Noord te huisvesten op de Marke Zuid. Zo krijgen ook de vmbo leerlingen van het EHL een toekomstbestendige school en kan de locatie de Marke Noord worden vrijgespeeld voor woningbouw. Voor wat betreft de nieuwe school op de Marke Zuid gaat het om het realiseren van onderwijsruimte van 10.200 m² voor ca 1.000 leerlingen. Voor het onderwijs aan vmbo leerlingen wordt een aantal praktijklokalen gerealiseerd. Op de locatie van de Marke Zuid komen een school, een schoolplein, parkeervoorzieningen (fiets en auto) en een sporthal met sportvelden. In de sporthal worden 4 zaaldelen voor bewegingsonderwijs gerealiseerd ter vervanging van het bestaande gymlokaal in de Marke Zuid en ter vervanging van de Sporthal Keizerslanden. Op het terrein van de Marke Zuid bevindt zich ook het clubgebouw van de Deventer Scheidsrechtervereniging (DSVeO). Deze vereniging heeft recht van opstal en heeft het clubgebouw in eigendom. De locatie de Marke Zuid grenst aan het Ludgeruskwartier. | |||
Besluitvorming | |||
Reeds genomen besluiten:
| |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
Ontwikkeling school In de samenwerkings- en realisatieovereenkomst is afgesproken dat er vanwege de stijging van de bouwkosten een second opinion gedaan zou worden. Deze is uitgevoerd door SBM (gezamenlijk gekozen partij). Op basis van de second opinion zijn Stichting Carmelcollege en gemeente Deventer met elkaar in gesprek gegaan en is overeengekomen dat het bedrag uit de second opinion het nieuwe kaderstellende budget is. De gemeenteraad van Deventer heeft op 10 mei 2023 ingestemd met het verhogen van het budget voor een bijdrage aan het tekort en een budget voor de realisatie van BREAAM/ENG. Daarmee komt de bijdrage vanuit de gemeente voor de ontwikkeling van de school op afgerond € 28,3 mln. (incl. btw). Deze aanvullende afspraken over het budget op basis van de second opinion zijn vastgelegd in een addendum op de samenwerkings- en realisatieovereenkomst welke inmiddels is ondertekend. Ofschoon er nog geen sprake is van een onherroepelijk vastgesteld bestemmingsplan (zie verderop alinea Bestemmingsplan) is wel al de procedure van aanbesteding gestart. Eind januari 2024 zal bekend worden welke inschrijvingen tegen welke prijs er zijn gedaan. Dan ook wordt duidelijk of het beschikbare budget toereikend is. Ontwikkeling sporthal Duurzaamheid Bestemmingsplan Verhuizing Devinco en Scheidsrechtersvereniging DSVeo Buitenruimte de Marke Zuid Wet Natuurbescherming - soortenbescherming | |||
Voortgang | |||
Scope | Op koers | ||
---|---|---|---|
School BREEAM very good Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet Sporthal Inmiddels is het fasedocument Definitief Ontwerp (DO) in concept opgeleverd. Deze biedt voldoende basis om tot aanvraag Omgevingsvergunning over te gaan, welke dan ook eind 2023 is ingediend. Energie neutraal gebouw (ENG) en congestie op het stroomnet | |||
Financiën | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | |
In onderstaand overzicht worden de beschikbare budgetten ultimo 2023 getoond. Budget nieuwbouw sporthal Budget buitenruimte Budgetten nieuwbouw Etty Hillesum Marke Zuid Totaal €32.282.644 De financiële bijdrage voor de nieuwbouw van de school is conform de VNG-norm voor onderwijshuisvesting. Voor 10.200m² BVO is dekking beschikbaar. Het gaat om een bedrag van afgerond €28,3 miljoen. Een deel daarvan (1.200m² BVO), te weten €3,4 miljoen, wordt gedekt uit de grondopbrengsten van de ontwikkellocaties: De Marke Noord, De Marke Zuid en de Boerhaave-locatie. De Marke-Noord en Zuid worden ontwikkeld door de gemeente. De Boerhaave-locatie door Stichting Carmelcollege (met een beoogde bijdrage van €1 miljoen en een garantstelling voor een bijdrage van €750.000). De Stichting Camelcollege / Etty Hillesum Lyceum bouwt de school voor eigen rekening en risico. Er vindt op de gemeentelijke bijdrage alleen indexering plaats op basis van een indexatiepercentage dat jaarlijks in het najaar (november) door de VNG voor onderwijshuisvesting bekend wordt gemaakt. Voor 2024 bedraagt het indexeringspercentage 12,72%. De indexatie 2024 wordt verwerkt in de 1e kwartaalrapportage 2024. Via voorliggende kwartaalrapportage wordt het resterende exploitatiebudget van 2023 overgeheveld naar 2024. Het betreft hier een bedrag van €36.299. Vanwege de uitloop van de procedure bij de Raad van State konden voorziene uitgaven niet in 2023 worden gedaan en schuiven deze naar verwachting op naar 2024. Met de huidige schaarste van bouwmaterialen en stijging van loonkosten ontstaat het risico dat het geindexeerde budget ondanks het hoge indexpercentage niet toereikend is. Het is echter niet te voorspellen hoe de schaarste in de bouwprijzen tot uiting gaat komen. In Q4 heeft bestuurlijk overleg tussen de gemeente en Stichting Carmel College / Etty Hillesumlyceum plaats gevonden over de stappen die moeten worden gezet als bij de aanbesteding onverhoopt mocht blijken dat het budget ontoereikend is. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Niet van toepassing | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Afwijking exploitatie? | Nee | ||
Niet van toepassing, er is nog geen sprake van exploitatie | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Binnen de budgetten is geen rekening gehouden met risico’s zoals extra kosten i.v.m. stikstofproblematiek. Er is verder geen rekening gehouden met kosten voor aanvullende eisen en wensen van de gemeente en gebruikers (sportclubs). En ook is geen rekening gehouden met extra kosten als gevolg van beroepsprocedures. Deze risico’s worden meegenomen in de update van de risicoanalyse. Risico’s
Zolang er geen sprake is van een onherroepelijk bestemmingsplan (lees: uitspraak van de RvS hierover) vindt er geen opdrachtverlening aan een aannemer plaats voor de bouw van de school of de sporthal. Een uitzondering hierop kan zich voordoen als een omgevingsvergunning wordt verkregen alwaar geen bezwaar of beroep op wordt ingediend. In Q4 zijn beheersmaatregelen geformuleerd betreffende hoe om te gaan met de gesignaleerde risico’s | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De realisatie van zowel de school als de sporthal is afhankelijk van de behandeling van het bestemmingsplan bij de Raad van State. Zonder een onherroepelijk bestemmingsplan is het kunnen verkrijgen van een omgevingsvergunning onzeker en het verstrekken van bouwopdracht te risicovol. Vooralsnog is er geen zittingsdatum bij de Raad van State. In december 2023 is hierover telefonisch overleg geweest met de behandelend ambtenaar bij de Raad van State. Deze kon nog geen uitspraken doen over de termijn van een zittingsdatum. Bovenstaande maakt dat medio december 2023 duidelijk werd dat de oorsponkelijke planning van ingebruikneming school en sporthal uiterlijk augustus 2025 niet langer haalbaar was. In de Raadstafel van 13 december 2023 is hier door de wethouder melding van gemaakt en direct daarop zijn de belangrijkste stakeholders geïnformeerd. Uitgangspunt is nu dat uiterlijk augustus 2026 zowel de school als de sporthal in gebruik kunnen worden genomen. Ondertussen gaan de voorbereidende werkzaamheden door. Zo is kapvergunning aangevraagd en zal direct na de jaarwisseling het archeologisch onderzoek starten. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
De relevante partners van dit project zijn Stichting Carmel college, Etty Hillesum Lyceum (opdrachtgever ontwikkeling en bouw van de school), Sportbedrijf, DSVeO, Devinco en de diverse sportverenigingen die gebruik maken van sporthal Keizerslanden. Stichting Carmelcollege en Etty Hillesum Lyceum zijn actief betrokken bij de realisatie van het schoolgebouw, de school is immers Bouwheer voor de school. Het Etty Hillesum Lyceum draagt zelf zorg over het informeren en/of betrekken van hun medewerkers, de leerlingen en de ouders in het proces. Sportbedrijf is actief betrokken bij het realiseren van de sporthal. De sportverenigingen die nu actief zijn in sporthal Keizerslanden zullen meeverhuizen naar de nieuwe sporthal op Marke Zuid. Deze sportverenigingen worden geïnformeerd over de verdere ontwikkelingen door ICS en Sportbedrijf. Met DSVeO en Devinco is op regelmatige basis overleg geweest over de voortgang en ontwikkelingen. In de komende tijd worden er concrete afspraken gemaakt met deze partijen. De verwachting is dat in het eerste kwartaal 2024 de vaststellingsovereenkomst wordt getekend. Buurt en klankbordgroep Er is op 27 maart 2023 een informatieavond georganiseerd voor de buurt. Zo’n 100 buurtbewoners kwamen een kijkje nemen. Vertegenwoordigers van de gemeente en het Etty Hillesum Lyceum vertelden buurtbewoners over:
Reacties waren over het algemeen positief. Een deel van bewoners van de Keurkampstraat is teleurgesteld dat er niets is gedaan met de ideeën om de school anders te positioneren. Ook maken de bewoners van de Keurkampstraat zich zorgen over geluidsoverlast vanwege het parkeerterrein dat grenst aan de Keurkampstraat. Net voor de zomer van 2023 is weer een overleg geweest met de klankbordgroep. Gezien de lage opkomst is de vraag voorgelegd of zij op deze manier verder willen of dat zij de voorkeur hebben voor algemene informatiemomenten die vaker plaatsvinden. De uitkomst hiervan is dat de klankbordgroep voorkeur geeft aan de periodieke algemene informatiemomenten. Op 17 oktober 2023 is er wederom een inloop-avond geweest (in de school) alwaar informatie is gegeven over de laatste stand van zaken. Er zijn totaal zo’n 20 mensen op deze avond afgekomen. Over de gewijzigde planning (ingebruikname school en sporthal nu voorzien uiterlijk augustus 2026) is via de nieuwsbrief direct na gedane melding in de gemeenteraaad gecommuniceerd. | |||
Overige informatie |
Omgevingswet
Projectnaam | Implementatie omgevingswet | |||
Portefeuillehouder | L. Wijnhoud | |||
Rapportagedatum | 1 januari 2024 | |||
Basisinformatie Project | ||||
De Omgevingswet is op 1 januari 2024 in werking getreden. De gemeente heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de wettelijke verplichtingen die voortvloeien uit de Omgevingswet. Dit betekent dat producten en diensten geleverd moeten kunnen worden (bijvoorbeeld een omgevingsvergunning en het publiceren van een omgevingsplan) en dat de werkprocessen en systemen hierop zijn aangepast. Verder moet er voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar zijn om deze producten en diensten ook daadwerkelijk te kunnen leveren en moet de organisatie daarop ingericht zijn. Tenslotte moeten de inwoners van de gemeente Deventer weten op welke dienstverlening en ondersteuning van de gemeente zij kunnen rekenen vanaf de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet. De komende jaren staat in het teken van het verder doorontwikkelen van de omgevingswet. De wet en bijbehorende kerninstrumenten bieden diverse mogelijkheden voor lokale afwegingen. Doordat in eerste instantie onder de nieuwe wet bestaande regels in stand blijven (de bruidsschat), kunnen we in de komende jaren werken aan de invulling van een eigen visie en deze vertalen in regels waar wij dat willen. Dit betekent dat we werken aan het actualiseren van de Omgevingsvisie en het introduceren van het kerninstrument Omgevingsprogramma’s. Het project implementatie Omgevingswet dient ervoor te zorgen dat alle voorgaande benodigde activiteiten worden uitgevoerd en geborgd. | ||||
Projectfase | Realisatiefase | |||
Besluitvorming | ||||
Genomen besluiten:
| ||||
Stand van zaken | ||||
Het vigerende Plan van Aanpak Implementatie Omgevingswet is vastgesteld in 2018. We ronden de transitiefase af en bereiden de transformatiefase voor. We verwachten als Deventer extra frictiekosten ten opzichte van het Plan van Aanpak, met name bij de inzet van het implementatieteam. Inhoudelijk zijn we in de transitiefase behoudend geweest in opstart van nieuwe trajecten, hetgeen de extra kosten heeft beperkt. Per onderdeel van de implementatie lichten we de stand van zaken hieronder toe. Omgevingswet kerninstrumenten Omgevingsvisie We zetten een stap in de doorontwikkeling van de vorm van de Omgevingsvisie in de geest van de Omgevingswet: enerzijds verbreden we de scope van de WRO naar de scope van de Omgevingswet. Anderzijds werken we aan een omgevingsvisie die digitaal toegankelijk is en meer samenhang biedt tussen de opgaven. De wet schrijft voor dat er vóór 1 januari 2027 een omgevingsvisie moet zijn vastgesteld die aan deze eisen voldoet. In november 2023 bent u geïnformeerd over de hoofdlijnen van de aanpak om te komen tot die omgevingsvisie: De eerste stap is het bij elkaar brengen van het bestaande vigerende beleid. Daaruit volgen de eerste dilemma’s. Uit het bij elkaar brengen van lopende ruimtelijke trajecten, volgen nieuwe dilemma’s. En uit de inventarisatie van nieuwe ontwikkelingen en opgaven, zullen nog meer keuzes volgen. Uitgangspunt is dat vastgesteld beleid leidend is. Voorstellen voor wijzigingen daarop zullen expliciet worden gemaakt voor de raad in dit traject. Op beleid in ontwikkeling zal in steeds grotere mate de richting van de omgevingsvisie sturend worden. Na vaststelling, zal de omgevingsvisie doorlopend geactualiseerd worden bij koerswijzigingen. In die werkwijze zijn eigenaarschap, integrale afweging op beleidsniveau en het beheer en doorontwikkeling van de omgevingsvisie. Voor de situatie tot vaststelling van de Omgevingsvisie zijn hier procesafspraken gemaakt en is de verantwoordelijkheid bij de programmamanager RO belegd. Het opstellen van de nieuwe omgevingsvisie wordt in samenhang voorbereid met de verkenningen ten behoeve van een integraal toekomstbeeld voor de ontwikkeling van Deventer. Omgevingsprogramma’s Er zijn procesafspraken opgeleverd voor het werken met omgevingsvisie, -programma en -plan bij gebieds- en beleidsontwikkeling in de fysieke leefomgeving. Dit is gebeurd in afstemming met lopende trajecten waaronder stroomlijnen processen gebiedsontwikkeling, herijking verantwoordelijkheden begrotingsprogramma's 3, 4a, 5 en 6, herijken proces vooroverleg en datagedreven werken. Deze werkafspraken lichten we in eerste maanden van 2024 nader toe in de meest betrokken teams. In 2024 werken we nader uit hoe de regie op de verschillende omgevingsprogramma's vorm te geven. Hier heeft de programmamanager RO en het Ruimtelijk Verbindingsoverleg een centrale rol in. Omgevingsplan De projectgroep Omgevingsplan was vormgegeven en ingeregeld voor de periode tot de inwerkingtreding van de wet. De projectgroep heeft de minimale acties uitgevoerd die voor de inwerkingtreding van de wet nodig waren voor het instrument omgevingsplan. Het plan van aanpak omgevingsplan is op 4 juli 2023 vastgesteld door het college en ter informatie met een mededeling aan de raad gestuurd. In dit plan van aanpak wordt richting geven aan het proces voor het verder ontwikkeling en fasering van het omgevingsplan. Medio 2022 is gebleken dat het wijzigen van het Omgevingsplan vanaf 1 januari 2023 technisch nog niet mogelijk is. De projectgroep Omgevingsplan is om deze reden vanaf na de zomer bezig met het ontwikkelen van een Tijdelijke Alternatieve Maatregel (een “TAM-omgevingsplan”), om op deze manier na het inwerking treden van de wet de ruimtelijk juridische procedure voor belangrijke gebiedsontwikkelingen door te kunnen laten gaan. Met het uitstel van de Omgevingswet is er minder energie gezet op de TAM en is verder gebouwd aan de basis van het Omgevingsplan. Onder andere is gestart met het opstellen van een handboek waarin standaarden worden opgenomen en keuzes worden vastgelegd. Het handboek bevat zowel beschrijvingen van processen, maar ook inhoudelijke keuzes zoals formulering en structuur. Het handboek is bedoeld voor de medewerkers die zich bezig houden met het proces wijzigen omgevingsplan, maar ook voor externe partijen die een wijziging omgevingsplan voorbereiden voor een gebiedsontwikkeling. Naast de inhoudelijke werkzaamheden is vanuit het omgevingsplan ook meegedaan met het landelijke test traject, IKT. In december 2022 is de volledige keten getest. Dit betrof het wijzigen van het Omgevingsplan, het publiceren, het checken van een activiteit aan de hand van toepasbare regels en het aanvragen van een vergunning. De test heeft diverse bevindingen opgeleverd, zoals de werking van de DSO, maar ook de werking van de lokale plansoftware. Het testen vanuit IKT wordt gecombineerd met het lokaal kennis opdoen van de werking van de technische kant van het opstellen van een Omgevingsplan. Ook is er aandacht voor de veranderende werkwijze rondom de planologische procedures voor ruimtelijke initiatieven. Vanaf 1 september 2023 zijn geen nieuwe verzoeken om wijzigen van een bestemmingsplan meer in behandeling genomen. Voor de nieuwe initiatieven is geadviseerd over de mogelijkheden zoals omgevingsvergunningen onder de Wabo, Bopa’s of wijzigen Omgevingsplan. Vanaf de inwerkingtreding worden de lopende bestemmingsplanprocedures nog afgerond onder het voorgaande recht. Nieuwe initiatieven waarvoor een wijziging omgevingsplan nodig is worden vooralsnog middels een Tam-omgevingsplan uitgevoerd. De software waarin het omgevingsplan gewijzigd moet worden is nog niet gereed. Ook is de productieomgeving nog niet actief. De planning van de leverancier is dat Deventer in maart 2024 aan de beurt is om overgezet te worden van pre-productie naar productie. Vanaf 1 april verloopt het huidige contract met de softwareaanbieder. In DOWR-verband wordt onderzocht welk vervolg mogelijk is. Ook voor het ontwikkelen van het definitieve omgevingsplan op inhoud wordt onderzocht in welke mate er een samenwerking mogelijk is in DOWR-verband. Daarnaast zal in de loop van 2024 voor het beheer van het Omgevingsplan een planregieteam ingesteld worden. Hierin zijn meerdere disciplines uit verschillende teams vertegenwoordigd. Het planregieteam heeft als doel het bewaken van de (juridische) kwaliteit en het beheren van het Omgevingsplan. Met name is een zorgvuldige regie van belang bij het gelijktijdig wijzigen van verschillende gebieden in het Omgevingsplan, vanwege technische risico’s. Dit zal vooral aan de orde zijn op het moment dat de omgevingsplansoftware gebruikt kan worden. Bij de Tam-omgevingsplannen is vooral van belang dat de inhoud juridisch juist is, en zijn er minder technische risico’s. Bestuurlijke communicatie en besluitvorming Op 3 juli 2023 is er een gesprek geweest met de griffie over het gebruik maken het van het adviesrecht voor de door de raad aangewezen gevallen van activiteiten. De wens is een vergunningsproces waarbij in 8 weken zowel de inhoudelijke beoordeling van het initiatief als het bestuurlijke proces, wordt doorlopen. Dit vraagt naast de nodige inspanning van alle betrokkenen, een doordacht proces. In het najaar is een voorstel aangeboden aan de agendacommissie hoe we procesmatig omgaan met initiatieven die vallen binnen de vastgestelde categorieën adviesrecht. 1 en 29 november zijn raadsleden en opvolger in technische informatiesessies meegenomen in de context van de Omgevingswet. In 2024 monitoren we wat we in proces en initiatieven zien langskomen en rapporteren we aan college en raad. Werkprocessen Personeel en organisatie De monitor anders werken zetten we periodiek in om ook in 2023 feedback te krijgen hoe medewerkers kijken naar de implementatie en om gericht acties uit te zetten om medewerkers verder voor te bereiden. Participatie Onder andere door het organiseren van een participatieparade, van 31 oktober 2023 t/m maart 2024, helpen we medewerkers en bestuur te leren, delen en doen. Daarnaast is er een wekelijks spreekuur voor vergunningverleners en casemanagers voor het bespreken van door initiatiefnemers ingediende participatieverslagen. Op deze manier kunnen deze medewerkers laagdrempelig klankborden met de coördinator, een jurist en een participatieadviseur. Ook ondersteunen we initiatiefnemers met de Wegwijzers Participatie voor eenvoudige en meer complexe initiatieven. Daarnaast is een adviesgesprek met een participatieadviseur mogelijk. Digitalisering Voor het maken en publiceren van omgevingsdocumenten gebruiken we TerceraGo (Xxllnc) Zoals onder het kopje ‘Omgevingsplan’ reeds is aangegeven is er op dit moment nog geen sprake van een stabiele situatie. Voor het wijzigen van het omgevingsplan zullen we gebruik maken van de tijdelijk alternatieve maatregel (Tam-omgevingsplan). Ook voor het instrument ‘Voorbereidingsbesluit’ is er een TAM waar we gebruik van kunnen maken. Voor de instrumenten ‘Omgevingsprogramma’ en ‘Omgevingsvisie’ is er geen alternatieve maatregel mogelijk. Voor de Omgevingsvisie is dat op korte termijn nog geen probleem. Wel is een eerste Omgevingsprogramma in voorbereiding (ontwerp maart 2024). Om dit omgevingsprogramma te kunnen publiceren is ook de nieuwe software in productie noodzakelijk. Een belangrijke wettelijke eis vanuit de Omgevingswet is het digitaal kunnen ontvangen van aanvragen om een omgevingsvergunning. De software die in het VTH-domein (Powerbrowser2020) wordt gebruikt voor het ontvangen en behandelen van omgevingsvergunningen, is in omgevingsdienst-verband aangeschaft. PB2020 heeft een grote update ondergaan en kunnen we blijven gebruiken voor het ontvangen en verlenen van omgevingsvergunningen en meldingen onder de Omgevingswet. Technisch gezien hebben de we de noodzakelijke koppelingen gelegd: | ||||
Voortgang | ||||
Scope | Op koers | |||
---|---|---|---|---|
De algemene uitvoering vindt plaats binnen de gestelde kaders. | ||||
Financiën | Behoeft aandacht | |||
De dekking bestaat uit diverse posten. Daarnaast is binnen programma 5 het “oude” budget actualisatie bestemmingsplannen structureel voor €200.000 beschikbaar (inclusief overhead). De inzet vanuit de organisatie wordt veelal gedaan door medewerkers waarvan de uren reeds zijn gedekt, zoals de inzet van de transitiemanager en de inzet van de organieke kerngroep en het opleidingsbudget vanuit personeel en organisatie. Voor de jaren na 2021 wordt per jaar de budgetvraag beoordeeld; vooralsnog wordt hiervoor weerstandsvermogen aangehouden. | ||||
Afwijking begroting? | Nee | |||
Afwijking investering? | Nee | |||
Afwijking exploitatie? | Nee | |||
Er heeft in 2021 een onder uitputting plaatsgevonden. Dit werd met name veroorzaakt door de uitstel van de Omgevingswet van 1 januari 2022 naar 1 juli 2022 en vervolgens naar 1 januari 2023. Bij de voorjaarsnota zijn geen aanvullende middelen voor 2022 aangevraagd. Bij de 3e kwartaalrapportage 2022 is aanvullend €185.000,- aangevraagd, hetgeen gedekt kon worden uit de rijksbijdrage voor extra implementatiekosten Omgevingswet. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Bij de decembercirculaire is €505.000 beschikbaar gekomen voor Invoeringskosten Omgevingswet. Dit budget zal het tekort dekken en het budget zal worden toegevoegd aan het beschikbare budget voor 2024. |
Kostenraming en dekking per jaar (x €1) | ||||
Activiteit | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | 190.000 | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | 42.500 | 42.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | 100.000 | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | 332.500 | 332.500 | 0 |
Instrumenten | ||||
Omgevingsvisie | 87.800 | 54.200 | 35.000 | |
Bestemmingsplan verbrede reikwijdte en omgevingsplan | 163.833 | 113.833 | 58.078 | |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | 168.033 | 93.078 | 0 |
Werkprocessen | 125.800 | 71.800 | 64.800 | |
Anders werken en organiseren | 57.400 | 57.400 | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | 47.400 | 47.400 | |
Organisatie | 86.600 | 86.600 | 72.600 | |
Subtotaal raming | 1.023.933 | 763.733 | 667.778 | 250.000 |
Subtotaal reeds gedekt | 1.196.086 | 508.576 | 443.782 | 0 |
Subtotaal aanvullend benodigd | 222.153 | -255.157 | -223.996 | -250.000 |
Afwijkingen t.o.v. jaarschijf begroting (x €1) | ||
Activiteit | 2023 | Afwijkingen |
---|---|---|
Informatiearchitectuur | ||
Digitalisering basis op orde | 190.000 | |
Digitale dienstverlening en informatievoorziening | 67.500 | |
Monitoren, evalueren en datagestuurd werken | 100.000 | |
Subtotaal informatiearchitectuur | 357.500 | |
Instrumenten | ||
Omgevingsvisie | 87.800 | De herijking gaat mogelijk eenmalig aanvullend budget vragen. |
Omgevingsplan | 163.833 | Extra kosten vanwege testen |
Subtotaal instrumenten | 251.633 | |
Werkprocessen | 175.800 | Extra kosten vanwege uitstel en inhuur |
Anders werken en organiseren | 57.400 | |
Communicatie en participatie | 47.400 | |
Organisatie | 184.200 | |
Subtotaal raming | 1.073.933 | |
Reeds gedekt eenmalige budgetten | 663.830 | |
Reeds gedekt programmabegroting en organisatie | 322.256 | |
Reeds gedekt basisregistraties | 210.000 | |
Budgetoverheveling uit 2020 | 0 | |
Subtotaal dekking | 1.196.086 |
Risico's en kansen | ||
Risico's en kansen? | Op koers | |
---|---|---|
Vooralsnog kunnen de risico’s (m.u.v. structurele effecten implementatie) opgevangen worden binnen het projectbudget zelf door het overhevelen van het budget van het afgelopen jaar. Een deel van de besteding van de voorbereiding is direct gekoppeld aan het moment van inwerkingtreding van de wet. Deze kosten schuiven dus mee. We voorzien risico’s in de dienstverlening in de eerste maanden na inwerkingtreding van de wet omdat de organisatie moet wennen aan de nieuwe manier van werken, de verantwoordelijkheden verschuiven en doordat het DSO nog niet optimaal functioneert en optimaal is ingericht. We organiseren een terugvalscenario in de EHBO organisatie met extra capaciteit en middelen om de impact op het primaire proces te verminderen. De koepels waaronder de VNG hebben afspraken gemaakt over de financiële gevolgen van dit uitstel. Gemeenten moeten hoogstwaarschijnlijk extra kosten maken voor de implementatie van de Omgevingswet. In het interbestuurlijke financiële akkoord over de Omgevingswet uit 2016 is overeengekomen dat de verschillende overheden de implementatie kosten zelf dragen en dat over de verwachte maatschappelijke baten geen korting zal komen. Onderzocht wordt hoe moet worden omgegaan met deze extra kosten. Dit kan invloed hebben op de begroting Omgevingswet van Deventer. Regelmatig kijken we vanuit het kernteam en het management naar de risico’s bij de implementatie. Vanuit deze sessies worden aan de hand van de actualiteit beheersmaatregelen genomen. In de tabel zijn de belangrijkste risico’s kort weergegeven. | ||
Communicatie | ||
Communicatie | Op koers | |
Voor de algemene communicatie over de Omgevingswet met bewoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties sluiten we aan bij de landelijke online campagne. Van november 2023 t/m februari 2024 besteden we onder andere via social media aandacht aan de veranderingen onder de Omgevingswet. Daarnaast hebben we specifieke doelgroepen (bijvoorbeeld ontwikkelaars) apart met informatie benaderd over wat de impact is van de Omgevingswet op de manier waarop we opereren (bijvoorbeeld in het geval van bestemmingsplannen tot eind dit jaar). Uiteraard is ook de informatie op deventer.nl geactualiseerd naar aanleiding van de inwerkingtreding van de Omgevingswet. | ||
Overige informatie |
Risico's | ||||
Risico | Gebaseerd op | Omvang voor | Beheersmaatregel | Omvang na |
---|---|---|---|---|
DSO functioneert onvoldoende en kent storing en fouten. | Deventer is actief aan het testen, intern en regionaal en doet mee aan de indringende ketentest (IKT). We organiseren een terugvalscenario (extra capaciteit en middelen) om de impact op het proces te verminderen. | |||
In de DSO checker komen alle regels vanuit verschillende bevoegd gezagen samen en die sluiten nog onvoldoende op elkaar aan. Voor initiatiefnemer leidt dit tot veel vragen en onduidelijkheid waarover ze contact opnemen. | We organiseren een terugvalscenario in het primaire proces door andere collega’s te laten aansluiten en de EHBO organisatie met extra capaciteit en middelen om de impact op het primaire proces te verminderen. | |||
Onvoldoende interne capaciteit en extern is inhuur lastig te krijgen om de implementatie van de Omgevingswet professioneel te begeleiden. | Goede fasering en realistische mijlpalen en veel werk met werk maken. We overleggen tijdig met teammanagers welke capaciteit beschikbaar moet zijn. | |||
Bruidsschatregels kunnen niet beleidsneutraal overgenomen worden |
| |||
Legesinkomsten anders dan voorzien. | Impactanalyse vanuit de Omgevingswet en WKB | |||
Implementatie en transformatie leidt tot toenemende exploitatiekosten | In de transformatiefase zullen beleidskeuzes en financiële gevolgen integraal inzichtelijk moeten worden gemaakt. Een deel zal niet kunnen worden voorkomen en is autonoom. |
Slim warmtenet
Projectnaam | Slim warmtenet Zandweerd, fase 1 | ||
Portefeuillehouder | J. van Essen | ||
Rapportagedatum | 19 januari 2024 | ||
Basisinformatie Project | |||
Achtergrond en samenvatting projectstatus Procesmatig Ten gevolge van een voorwaardelijke inschrijving op de aanbesteding voor een warmteleverancier voor fase 1 (juni 2021), is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk als potentiële warmteleverancier uitgervoerd. December 2022 heeft Ennatuurlijk laten weten eenzijdig de procedure stop te zetten en niet in te zullen schrijven tgv marktomstandigheden op de bouw-, warmte- en energiemarkt plus majeure aanstaande wijzigingen in de aangekondigde nieuwe Wet Collectieve Warmtevoorzieningen. De gemeente heeft met haar partners (met name de verhuurders) alternatieve scenario’s onderzocht.Dit heeft geleidt tot een positief raadsbesluit juni 2023 waarin onder meer is besloten:
| |||
Besluitvorming | |||
Het raadsbesluit van 7 oktober 2020 heeft tot uitvoering van de realisatie van fase 1 en de voorbereiding van fase 2 geleidt. Ten gevolge van de voorwaardelijke aanbesteding is een onderhandelingsprocedure met Ennatuurlijk gestart wat in voorgaande kwartaalrapportages is toegelicht. Dit heeft tot diverse tussenbesluiten en herstructurering geleidt in de projectfasering. Onderstaand zijn de tussenbesluiten kort samengevat. 1. 31 augustus 2021 (Collegebesluit): 2, 8 februari 2022 (Collegebesluit): 3. 13 april 2022 Ontwerpopdracht fase 1en 2 (Raadsbesluit): 4. 9 juni 2022 Planning besluitvorming concessie-overeenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): 5. 20 september 2022 Besluitvorming Slim Warmtenet: dienstverlening- en aansluitovereenkomst (Collegebesluit; Raadsmededeling): 6. 5 Oktober 2022 Raadsinformatiesessies: 7. 1 november 2022: Raadsinformatiebrief over stagnatie in aanbesteding Ennatuurlijk: 8. 15 November 2022 Besluit koersbepaling en status aanbesteding SWZ(Collegebesluit; Raadsmededeling): 9. 7 december 2022 Raadstafel nav vragen van de VVD: 10. 17 januari 2023 Raadsmededeling nav niet inschrijven Ennatuurlijk: 11. 26 april 2023 Raadsinformtiesessie Status project, nieuwe Wcw, inrichting besluitvorming 12. 21 juni 2023 Raadsbesluit over vervolg Slim Warmtenet. | |||
Projectfase | Realisatiefase | ||
Stand van zaken | |||
A. Aanleg infrastructuur Tuinen van Zandweerd en realisatie Rembrandflat, verzoek Stichting Eigen Bouw Hobbemastraat op ZLT
B. Het ontwerp en realisatie en exploitatie van (een deel van) warmtecentrale 1 – Realisatiefase
C. Het continueren van de warmtelevering vanaf 1/1/2024 aan de reeds aangesloten woningen
D. Herorientatie op de governance-inchting, inkoopstrategie
E. Second Opinion op technisch concept, second opinion projectexploitatie
F. Projectexploitatie, Projectplan en inrichting Strategisch Overleg
| |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Ten aanzien van Financiën, Risico’s en Planning worden knelpunten onderkend. Mogelijke bijsturing hangt nauw samen met de uitkomsten van de vervolgstrategie voor het SWZ. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | |
Afwijking begroting? | Ja | ||
De huidige begroting ziet toe op de realisatie van slim warmtenet fase 1. Met de besluitvorming van juni 2023 wordt een nieuwe begroting opgesteld die voor het gehele project gaat gelden. Gebaseerd op de sluitende projectexploitatie met bijdrage van de Nieuwe Warmte Nu subsidie. Dat is nog niet in de gepresenteerde overzichten verwerkt maar zal in 2024 worden geeffectueerd in deze rapportage. | |||
Afwijking investering? | Ja | ||
Zie hierboven | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
De exploitatie rondom de warmtelevering aan de woningen in fase 1a betreft een tijdelijke situatie voor de periode vanaf 1 oktober 2022 tot en met 31-2023. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Als onderdeel van de besluitvorming bij fase 1, is een risicodossier opgesteld. Dit risicodossier is gebaseerd op een projectgebonden weerstandsvermogen van 1,75 miljoen euro voor fase 1. Dekking hierbij wordt verkregen vanuit de Proeftuinsubsidie. In de nieuwe projectexploitatie zal deze risicovoorziening onderdeel van de projectexploitatie uitmaken en is de onderliggende risman-analyse uitgebreid naar fase 2 en geupdate.
We zien door meerdere oorzaken een verhoogd risico binnen het project: De benoemde risico’s leiden automatisch tot een verhoging van de risico’s. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | Ja | ||
Zie planning. | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De aansluiting Rembrandflat loopt volgens planning. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
Samen met de buurt is een buurtplan opgesteld ‘Zandweerd gaat voor minder’. Dit is een aanpalend project aan het SWZ maar heeft veel raakvlakken. Het SWZ fase 1 maakt onderdeel uit van het buurtplan en wordt ook verwerkt in het zogenaamde Wijk Uitvoeringsplan dat voor de wijk Zandweerd is opgesteld en vastgesteld. Actuele informatie is te vinden op www.zandweerdstroomt.nl. In overleg met het duurzaamheidsteam, het regieteam is een Plan van aanpak wijkbenadering opgesteld. Deze zal bij mogeijke aanbesteding onderdeel uitnaken van de besluitvormende stukken rondom de concessieverlening. Door middel van een persbericht zijn betrokken geinformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanbesteding. Het Duurzaamheidsteam is aanvullend en inhoudelijk geinformeerd over de stand van zaken in het project. Zij hebben aangegeven het Slim Warmtenet als een goede oplossing voor Zandweerd te zien.. Het Duurzaamheidsteam geeft eveneens aan te zeken naar een mogelijke rol voor hun in de verdere ontwikkeling van het Slim Warmtenet. Met de samenwerkende partijen (Verhuurders, Waterschap, Enpuls) is een bestuurlijk overleg georganiseerd. Op basis van de resultaten uit de second opinion is de technische oplossingsrichting van het SWZ herbevestigd. Ook is een verkennend gesprek gevoerd op welke manier corporaties in een toekomstig warmtenet een rol zouden kunnen vervulllen. De samenwerking met Stichting Eigen Bouw in de aansluiting van hun appartementen verloopt niet altijd constructief. De wijze waarop zij hun vastgoed ontwikkelen en het type contracten wat daarbij wordt gesloten verhoudt zich lastig met manier van samenwerken die nodig is het proces tot aansluiten van hun vastgoed op het SWZ goed te organiseren. Gesprekken worden gevoerd hoe dit te verbeteren. | |||
Overige informatie | |||
N.v.t. |
Sportvoorziening Bathmen
Projectnaam | Sportvoorziening Bathmen | ||
Portefeuillehouder | R. de Geest | ||
Rapportagedatum | 4e kwartaal 2023 | ||
Basisinformatie Project | |||
In februari 2020 heeft de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen (onderdeel van de Dorpsvisie Bathmen) een adviesrapport aangeboden aan de wethouder over de nieuwe sportvoorziening. De initiatiefgroep heeft hierin haar ambities verwoord, waaronder de ambitie om de sportvoorzieningen meer te combineren en beter te benutten. In de eerste kwartaalrapportage 2020 heeft de gemeente de vernieuwing van De Uutvlog aangemerkt als prioriteit en autonome ontwikkeling waarvoor middelen moeten worden vrijgemaakt. In de begroting was hiervoor aanvankelijk een bedrag van €6,2 miljoen opgenomen op basis van 1-op-1 vervanging van de huidige sporthal. In 2020-2021 is een quick scan en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd in samenwerking met de initiatiefgroep uit Bathmen. Daaruit bleek dat 1-op-1 vervanging niet realistisch/ wenselijk is. Op basis van de scenario’s uit het haalbaarheidsonderzoek van M3V heeft het college gekozen voor scenario 2B (basishal met multifunctionele zaal) en dit als voorstel aan de raad aangeboden. Uit de financiële analyse bleek dat voor dit scenario €11,3 miljoen (incl. BTW) nodig was. Op 16 februari 2022 heeft de raad ingestemd met de uitwerking van scenario 2B en het reserveren van de hiervoor benodigde middelen. Dit bedrag is gereserveerd in de meerjarenbegroting 2022 – 2025. Na het raadsbesluit van 16 februari 2022 is gestart met deel 1 van de verkenningsfase: de definitiefase. Voor deze fase is opdracht gegeven aan Draaijer & Partners om met een Programma van Eisen te komen. Op 21 december 2022 heeft de raad een (voorlopig) besluit genomen over het Programma van Eisen (PvE) en om met het project over te gaan naar de ontwerpfase. Op basis van een nieuwe investeringsraming is het bedrag verhoogd naar 15,2 miljoen incl. btw. Dit bedrag is opgenomen in de Voorjaarsnota 2023. In de Voorjaarsnota zijn meerdere varianten opgenomen. De raad heeft ingestemd met variant 1, waarin een besparing van €1,7 miljoen incl. btw is voorgesteld. | |||
Besluitvorming | |||
Met het raadsbesluit van 21 december 2022 is het project overgegaan naar de voorlopige ontwerpfase (verkenningsfase, deel 2). Het Programma van Eisen is in samenwerking met alle betrokken partijen tot stand gekomen, waaronder de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen, omwonenden, de basisscholen en Sportbedrijf Deventer. De raad heeft eind 2022 de volgende besluiten genomen:
Aanvullend op dit besluit heeft de raad een amendement aangenomen met de opdracht om varianten voor kostenbesparing mee te nemen in de ontwerpfase en om dit project, vanwege de forse kostenstijgingen en de risico’s, te laten vallen onder de Leidraad Grote Projecten. Op 12 juli 2023 is de Voorjaarsnota 2023 vastgesteld, waarmee de raad een besluit heeft genomen over de variant (1) met een kostenbesparing van €1,7 miljoen. De investeringsraming bij het PvE (medio 2022) is geactualiseerd en verlaagd van €16,9 miljoen naar €15,2 miljoen (incl. btw). In de ontwerpfase wordt het (voorlopig) ontwerp in Q2 2024 ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. | |||
Projectfase | Verkenningsfase | ||
Stand van zaken | |||
In Q3 2023 is het architectenbureau RAU geselecteerd voor het ontwerp van de sportvoorziening Bathmen en voor het begeleiden van het bouwteam. RAU is gestart met het schetsontwerp. Op 7 december 2023 is het schetsontwerp op de nieuwe voorkeurslocatie gepresenteerd aan een kleine groep omwonenden van het sportpark. Het schetsontwerp is onder begeleiding van vertegenwoordigers van de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen, Gemeente en Sportbedrijf tot stand gekomen. De omwonenden waren zeer positief over het schetsontwerp en de locatie en zagen hun wensen goed terugkomen. Dit heeft niet geleid tot het bijstellen van het schetsontwerp. RAU is aan de slag gegaan met het voorlopig ontwerp (VO). Het VO is eind maart 2024 gereed en wordt aan de raad voorgelegd. Daarbij komt een voorstel voor de terreininrichting en voor een tijdelijke voorziening voor de buitenkleedkamers als gevolg van de verplaatsing van de sporthal. Op basis van het raadsbesluit over het Programma van Eisen en de beschikbare middelen is de gemeente in gesprek gegaan met de Algemene Bathmense Sportvereniging (ABS). De voetbalkantine en buitenkleedkamers van ABS worden namelijk geïntegreerd in de nieuwe sporthal. Op 2 oktober 2023 zijn de leden van ABS tijdens een informatieavond geïnformeerd over deze ontwikkelingen en afspraken. Op 5 oktober 2023 is de samenwerkingsovereenkomst ondertekend waarin de overdracht van de gebouwen en de grond onder de kantine aan de gemeente is geregeld. | |||
Voortgang | |||
Scope | Behoeft aandacht | ||
---|---|---|---|
Vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten en risico’s. | |||
Financiën | Behoeft aandacht | Behoeft aandacht | |
Vraagt continue aandacht vanwege fluctuerende bouwkosten. Daarom wordt per fase de investeringsraming geactualiseerd. De kosten voor het project blijven tot nu toe binnen de beschikbaar gestelde middelen:
Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting hebben we nog onvoldoende middelen opgenomen in de raming, omdat de locatie bij de Voorjaarsnota 2023 nog niet bekend was. | |||
Afwijking begroting? | Nee | ||
er zijn geen afwijkingen. Het resterend budget voor de ontwerpfase wordt overgeheveld naar 2024. | |||
Afwijking investering? | Nee | ||
Met het vaststellen van de Voorjaarsnota 2023 heeft de raad ingestemd met variant 1 waarin een kostenbesparing van €1,7 miljoen incl. btw is opgenomen op basis van een actuele investeringsraming. Op basis van de huidige marktsituatie, de resultaten van de aanbesteding en bezuinigingen (o.a. dakconstructie, sloopkosten) kan deze besparing worden gerealiseerd. Daarmee gaat het project over naar de ontwerpfase. Conform raadsbesluit is hierin ook het bedrag van €287.000 excl. btw opgenomen dat door ABS wordt gecompenseerd (financieel of in natura in de vorm van zelfwerkzaamheid). Vanwege de sloop van de buitenkleedkamers zal in de sloop- en bouwfase een tijdelijke voorziening door de Gemeente moeten worden getroffen. | |||
Afwijking exploitatie? | Ja | ||
In het raadsvoorstel van december 2022 zijn de consequenties voor de gebruikersexploitatie buiten beschouwing gelaten. Over de huur, beheer en exploitatie worden in een latere fase nieuwe afspraken gemaakt met het Sportbedrijf Deventer. We hebben dit nu nog niet volledig inzichtelijk. De afspraken over de overdracht en de integratie van de kantine en buitenkleedkamers zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente en ABS. | |||
Risico's en kansen | |||
Risico's en kansen? | Behoeft aandacht | ||
Vraagt continue aandacht vanwege de fluctuerende bouwkosten. Het gehele project naar realisatie van de nieuwe sporthal kent meerdere risico’s, te weten; politiek-bestuurlijke, maatschappelijke, financiële, juridische, planning, omgevings- en technische risico’s. De kans is groot dat netcongestie en de omgevingsplanprocecure (als gevolg van de nieuwe Omgevingswet) tot vertraging leiden. Andere risico’s zijn bijv. stijgende bouwkosten, beperkt budget voor buiteninrichting, bezwaar van bewoners op het ontwerp, herinrichting van het terrein of de bomenkap en de eventuele wijziging van de voortzetting van de SPUK stimulering sport. De projectrisico’s worden door het projectteam gemonitord en de risicobeheersmaatregelen worden waar nodig bijgesteld, bijv. door elke fase de investeringsraming te actualiseren en door bewoners en initiatiefgroep goed te blijven betrekken. | |||
Planning | |||
Afwijking begroting? | |||
Afwijking totaalplanning? | Behoeft aandacht | ||
De planning wordt per fase geactualiseerd. In Q4 is de planning bijgesteld en gaat nu uit van oplevering van de nieuwe sporthal in Q2 2026. Dit is het gevolg van een langere en mogelijk zwaardere omgevingsplanprocedure, waarbij er nog veel onduidelijk is over de uitwerking van de nieuwe Omgevingswet. Daarnaast hebben we langer gedaan over het schetsontwerp en de locatiekeuze. | |||
Communicatie | |||
Communicatie | Op koers | ||
In elke fase vindt nauwe samenwerking plaats met de initiatiefgroep Sportvoorziening Bathmen. Daarnaast worden andere gebruikers (scholen) en omwonenden uitgenodigd voor workshops of informatiebijeenkomsten. De architect legt het (schets/ voorlopig) ontwerp voor aan een projectgroep met een vertegenwoordiging van gemeente, initiatiefgroep en Sportbedrijf Deventer. Op 7 december 2023 is het schetsontwerp gepresenteerd aan direct omwonenden. Voor de sportinrichting zijn bijeenkomsten georganiseerd met alle gebruikers van de nieuwe sporthal. | |||
Overige informatie | |||
Dit project hangt nauw samen met 4 andere gemeentelijke trajecten, namelijk:
|